Citas ziņas sadaļā
Ekonomikas ministrija visticamāk ir ražīgākā literāro fantāziju radīšanas ministrija. Informatīvais ziņojums "Par Latvijas ekonomisko attīstību"
Būs kārtējais lozungs bez satura. Tas par plānoto EvikaS paziņojumu
Mūsu un visu Baltijas valstu ekonomikas nespēs sagremot vienlaicīgi 2 lāčus
Mierinātājs ir tas, kurš baro krokodilu, cerot, ka tas viņu apēdīs pēdējo.
Edvards Smiltēns: NATO pēc būtības nav tikai militāra savienība, bet tā jāveido arī kā ekonomikas savienība, kopīgā spēka un spēju audzēšanai
Andris Miglavs: man patīk, ka Mārtiņš Kazāks ir atkalievēlēts
Ekonomists Andris Miglavs: "Latvija ir pazaudējusi vēl divus ekonomikas attīstības gadus"
Mājokļu kredītu pieejamības reģionālie izaicinājumi
Latvijas vajadzīgs plāns. Valsts un civilās sabiedrības uzdevumi valsts aizsardzības spējas nodrošināšanai aktuālo agresijas draudu apstākļos
Jurģis Liepnieks par pašvaldību budžetiem: Tā ir ačgārnība!
Viedokļi E-PolāSaeimas [ārkārtas vai kārtējās] vēlēšanas ir valdības reālā restarta absolūtā nepieciešamība, bet ne pietiekamībaAnderss Beverens, AgroPols
21.02.2025 Piektdien pēc tikšanās ar koalīcijas partneriem "Progresīvajiem" un ZZS premjere Evika Siliņa ("Jaunā Vienotība") sarīkoja oficiālu preses konferenci un tajā informēja, ka saskaņā ar koalīcijas līgumu šāds premjeres lēmums stājas spēkā 48 stundu laikā pēc tā paziņošanas un ministru atlaišanai koalīcijas piekrišana nav nepieciešama. Formāli viņa paziņoja "jauna uzrāviena" nepieciešamību valdības darbā, izstāstīja savu redzējumu par izaicinājumiem un valdības uzdevumiem, un tad jau arī paziņoja, ka pieprasījusi 3 ministru atkāpšanos. Izņēmuma kārtā noklausījos EvikaS publisko paziņojumu par valdības "jaunu uzrāvienu" viņas izpratnē.
Patiesībā man ir vienalga, kurus ministrus maina vai to nedara vispār - šajā valdībā vispār priekš manis nav nevienas autoritatīvas personības, kuru sajūtu kā vismaz savas nozares, ja ne valsts politikas līderi.
Klausījos tik tādēļ, ka gribēju saprast, vai patiešām viņa neko citu nepastāstīja, kā tik vien kā noargumentēja 3 ministru demisijas pieprasījumu, par ko vēstīja visi mēdiji (un ko kā svarīgāko uzsvēra viņa pati). Klausījos ar letarģiskajā miegā jau pasen ieslīgušo savu cerību, ka viņai un koalīcijai patiešām varētu rasties "svaigs" redzējums par valsts un sabiedrības politiskās pārvaldības attīstību.
Rezultātā mana cerība no letarģijas ieslīga nu jau komā, gaidot Saeimas [ārkārtas] vēlēšanas. Kāpēc?
Paklausīsimies kopā.
Ievadā -
situācija esot sarežģīta un lēmumus jāpieņem skarbus un ātri. Tāpēc valdībai esot vajadzīgs "atjaunots mandāts un skaidri definēti jauni uzdevumi". Šobrīd esot vajadzīgs temps un stabilitāte. Bet pieprasa viņa no visiem atbalstu sev un savai valdībai, jo sabiedrība no viņiem (valdības? koalīcijas? Saeimas?) sagaidot nevis kašķus, bet kopīgu darbu (incanti, kas tad traucē koalīcijai nekašķēties un kopīgi strādāt, ja reiz Saeimā tai ir vairākums? - opozīcija ar savu kuslo balsu skaitu?), jo par visiem viņiem (par ko - par "mums"?) esot balsojusi Ltjas sabiedrība (es un ne tikai es - gan noteikti neesmu balsojis nedz par ZZS, nedz par Pr, nedz, un vēl jo vairāk ne - par JV). Un vēl jo vairāk ne par šo personu, kura pārspēj visus iepriekšējos PMinistrus Latvijas vēsturē, uzsverot, ka šī esot tieši VIŅAS valdība - kas tad viņai traucēja šos savus komandas locekļus komandēt, saliedēt un piespiest strādāt visus šos laikam jau kādus16 mēnešus? Tieši šie 3 nesaliedējās? Bet Melnis ar savu KEM joprojām neizstrādāto Enerģētikas stratēģiju spēja? Un izbrāķētais viņa Klimata likums? Un VARAM neizpildītie uzdevumi ATR pabeigšanā? Un VM Hosama centrēšanās uz farmu, aizmirstot, ka veselības aprūpes pamatā vispār tomēr ir ārstu un ārstēšanas reāla pieejamība? Un Sprūds ar savu pretošanās koncepciju visaptverošas valsts aizsardzības koncepcijas vietā? Tie visi saliedējās?
Un tad viņa pieķērās uzdevumiem.
Ir jāturpina bruņoties. Un jādara to vēl vairāk - EvikaS pastāsta, kā tas jādara viņas skatījumā. Svarīgākais šajā redzējumā ir iespējama EKomisijas atļauja palielināt budžeta deficītu aizsardzības finansēšanai un iespēja saņemt citādu donoru finansējumu. Un viņa pat nesaprot, ka visi viņas nosauktie finanšu avoti arī vienkārši ir valsts budžeta parādu palielinoši - slēptākā vai atklātākā veidā. Jā, un mēs vēl taisāmies attīstīt ŗobežas žogu. Bet ne aizsardzības līniju. Labi, ka vismaz apziņa par patvertņu vajadzību atjautusies (ar 500 patvertnēm par visu Latviju laikam sanāk, ka pietiks). Un vispār visiem dienestiem un sabiedrībai jāstrādā kopā aizsardzības spēju stiprināšanai. (un te nu tiešām jāpiekrīt).
Pie birokrātijas mazināšanas izaicinājuma
"freidiskā" pārteikšanās: "par šī gada galvenajiem uzdevumiem ekonomikas un birokrātijas mazināšanas jomā", atsedz izpratni, ka ekonomikas augsme nav viņas dienaskārtībā. Bet birokrātijas mazināšanas ātro lēmumu vajadzība ir pamatā straujajam lēmumam par mākslīgā intelekta centru. Jā, Ekmins tūlīt pabeigšot nekustamā īpašuma attīstības birokrātijas mazināšanu, un pie publisko iepirkumu procesu vienkāršošanas arī esot jāķeras. Un tikšot radīta jauna privātās/publiskās partnerības komanda birokrātisko šķēršļu mazināšanai.
Satiksmes jomā
mums būs jāturpina lolot savu AirBaltic - ar cerību, ka IPO visu atrisinās. Un kas gan ir RB 9-12 GEUR, salīdzinot ar AB 0,3 GEUR finanšu caurumu? Labi, ka beidzot vismaz ir publiska skaidra deklarācija (vismaz vārdos izteikta atziņa), ka transporta nozares piezīdekļim pie Mskjas ir pienācis gals. Ai, nē - ne gals - vienkārši ilgtermiņa ekonomiskās perspektīvas neesot. Tāpēc vajadzīgs plāns, ko nozarei darīt. Un neviena vārda par RB. Un ne vārda par kravu plūsmu uz ienaidnieka valsti pārtraukšanu.
Demogrāfija.
Labklājības ministram esot jāatnes stratēģija, kas fokusēsies uz Latvijas ģimeņu dzīves kvalitātes uzlabošanu un ekonomisko drošību - ģimeņu mājokļu pieejamība, vientuļo vecāku ekonomisko grūtību mazināšana, mātes un bērna veselības aprūpe. Un tas ir viss demogrāfijā...
Izglītībā
no septembra jāievieš jaunais izglītības finansēšanas modelis. Bet bez papildus naudas (un tāpēc no darba jāatlaiž IZMtre, kas par šo modeli 2,2 gadu ilgumā cīnījusies, ar pašvaldībām runājusies, uz izņēmuma kārtā pat par ideju publiskajā telpā bijusi gatava cīnīties).
Tāpēc jāievieš uzrāviena "4x4 modelis". Kā kaut kas patiešām svarīgs un inovatīvs.
Tostarp, aizsardzībai un atbalstam ģimenēm (bet - abām kopā!) jāpārvirza 5 % no budžeta finansējuma, samazinot valsts pārvaldes funkcijas. Bet neviena vārda par dažādajām izmaksām budžeta sociālajiem un ekonomiskajiem piezīdekļiem, un neviena vārda par valsts investīciju pārplānošanu.
Un tad pēkšņi pats galvenais - par ministriem.
Pēc pārrunām esot noskaidrojies, ka valdībā vienkārši esot vajadzīgi jauni līderspēki, kas īstenos EvikaS izvirzītos uzdevumus.
Rezultātā sanāca, ka garais ievads ar uzdevumiem bija vajadzīgs tikai, lai paziņotu tieši par ČandaS, KasparaB un UldA atlaišanu.
Ja par abiem pēdējiem vismaz varētu pieņemt, ka viņi tiešām "nefilmē" un tāpēc vajadzīgi citi, kas īstenotu jaunos uzstādījumus- tad jaunajam IZMam vienkārši līdz galam būšot jāievieš AndasČ uzsāktais (iespējams, viņai veselības sabrukums, ka pati vairs nespēj?) - bet arī prioritāte ir tikai izglītības finansēšanas reforma, bet ne izglītības sistēma un kvalitāte...
Tiktāl pat varētu saprast - KasparsB patiešām visus jau sen ar savu verbālo caureju, maigi sakot, nokaitinājis, un pieklājīgi, koalīciju nesagraujot, viņu bija jāatlaiž, neraugoties uz AndraŠ skaļajiem paziņojumiem par KBr neaizskaramību.
Varētu saprast un pieņemt šo visu kā ne ļoti veikli izspēlētu publiskās politspēles partiju.
Bet tad kaut kāds velniņš EvikuS pamudināja nopublicēt "uzrāviena 4x4 plānu"!
Izskatīju.
Un mana letarģija pārvērtās komā.
No 16 nosauktajiem punktiem, ar piespiešanos, par atbilstīgiem mērķa sasniegšanai vismaz daļēji varētu pieņemt 4.1-4.4. Tomēr arī neticu nedz īstenošanas iespējamībai šīs koalīcijas sastāvā (jo, lai kaut ko mazinātu, visam nepieciešamas tiesību aktu pārmaiņas - Saeima!!!, aūuuū, jūs tiešām esat gatava mainīt!!!) , nedz rezultāta sasniedzamībai.
Mani pārņem:
- šausmas par šādu valsts un sabiedrības drošības nodrošināšanas programmu,
- skumjas par ģimeņu un demogrāfijas perspektīvām,
- sašutums par šādiem soļiem, ka galvenajiem un pietiekamajiem ekonomikas veicināšanai.
- Un tas viss uz budžeta deficīta strauja pieauguma fona ar sekojoša jauna inflācijas viļņa gaidām.
Un neviena vārda par:
= valdības un politiskās varas aroganci,
= nodokļu vidi un "kapitāli izremontētā" finanšu sektora jaunu "kapitālo remontu",
= vientuļo vecāku un bērnus kopjošo māšu sociālo nodrošināšanu un par sociālās nodrošināšanas sistēmas reformu vispār,
= par pašiem lielākajiem ekonomikai nesagremojamajiem ziloņiem: RB, enerģētikas stratēģiju un pārzaļo politiku,
= arī par publisko investīciju pārorientēšanu militārajai infrastruktūrai nekā.
= par izglītības saturisko un kvalitatīvo pārstrukturēšanu arī nekā.
= par veselības aprūpes pieejamību arī nekā.
= Par Eirofondu izmantošanas pārstrukturēšanas vēlmi arī nekā.
Citiem vārdiem - par patiešām daudzmiljardu un sabiedrības drošību un lojalitāti valsti veicinošām lietām pilnīgs klusums.
Tikai darba uzteikums 3 ministriem. No kuriem tikai 2 kaut ko patiešām izšķiroši kaut ko saturiski nav izdarījuši. Bet, iespējams, arī lielā mērā tik tāpēc, ka tāda vienkārši ir koalīcijas izpratne.
Palieku pie iepriekšējā viedokļa: vienīgais un pareizais EvikaS valdības un koalīcijas restarts ir ārkārtas vēlēšanas.
|