Apskati

Lauku attīstības programma 2007-2013. LEADER pasākumu un 3.2.1.pasākuma rezultāti (iespēju robežās ietverot arī 2004-2006.g. periodu) un to ietekme uz uzņēmējdarbības attīstību lauku teritorijās

Agnese Krieviņa, Ieva Leimane, Agroresursu un ekonomikas institūts (AREI)
30.10.2014

Pētījums veikts, lai izvērtētu LEADER 2007-2013 projektu rezultātus un ietekmi uz uzņēmējdarbības attīstību un apdzīvotību lauku teritorijā, kā arī izanalizētu novadu pašvaldību realizēto LAP 2007-1013 3.2.1. pasākuma „Pamatpakalpojumi ekonomikai un iedzīvotājiem” projektu rezultātus un saņemtā publiskā finansējuma ietekmi uz uzņēmējdarbības attīstību un iedzīvotāju saglabāšanu teritorijā. Pētījuma atskaite PDF formātā atrodama pielikumā pievienotajā failā


Pievienotie dokumenti

Pētījuma atskaite

Saite

ej.uz/x1ym

PĒTĪJUMA KOPSAVILKUMS

Pētījums veikts ar mērķi izvērtēt LEADER 2007-2013 projektu rezultātus un ietekmi uz uzņēmējdarbības attīstību un apdzīvotību lauku teritorijā, kā arī izanalizēt novadu pašvaldību realizēto LAP 2007-1013 3.2.1. pasākuma „Pamatpakalpojumi ekonomikai un iedzīvotājiem” projektu rezultātus un saņemtā publiskā finansējuma ietekmi uz uzņēmējdarbības attīstību un iedzīvotāju saglabāšanu teritorijā.

Lai novērtētu LAP 2007-2013 LEADER pieejas un 321.pasākuma ietekmi uz uzņēmējdarbības attīstību, analizēta īstenoto projektu ietekme uz nodarbinātību un ienākumu gūšanas iespējām, kas veidojas, projektu ietvaros veikto ieguldījumu multiplikatora efektā, kā arī pateicoties projektu saglabātajām un jaunradītajām darba vietām (algas veidā).

Gan LEADER pieejas, gan 3.2.1. pasākuma īstenošana paredz sekmēt lauku iedzīvotāju dzīves kvalitāti, aptverot ekonomiskos, sociālos un dzīves vides aspektus. Lai novērtētu LAP 2007-2013 LEADER pieejas un 3.2.1. pasākuma īstenošanas ietekmi uz lauku dzīves telpas attīstību, ievērojot projektu atšķirīgos ietekmes virzienus, pētījumā izstrādāta tematiskās klasifikācijas sistēma un analizētie projekti sadalīti trīs grupās: lauku ekonomika, sabiedrības attīstība un izaugsme un lauku infrastruktūra un pamata pakalpojumi. Tas ļāva vienkopus analizēt pēc satura līdzīgus projektus, novērtēt un salīdzināt rezultātus, kā arī spriest par tematiskajiem uzsvariem LEADER pieejas īstenošanā un pašvaldību darbībā, piesaistot EFLFA finansējumu.

Papildus tam saistībā ar LEADER pieejas īstenošanu pētījumā analizēta VRG izstrādāto vietējās attīstības stratēģiju īstenošana saistībā ar lauku teritoriju attīstību un ilgtspēju, LEADER projektu īstenotāju struktūra, kā arī apkopots iedzīvotāju un uzņēmēju vērtējums par LEADER pieejā īstenotajām aktivitātēm un to devumu vietējai sabiedrībai. Saistībā ar 3.2.1. pasākuma īstenošanu papildus analizēta novadu pašvaldību no dažādiem ES fondiem piesaistītā publiskā finansējuma struktūra un ELFLA īpatsvars tajā, vērtētas sakarības starp publiskā finansējuma piesaisti un apdzīvotības saglabāšanos pašvaldībā.

Pētījumā izmantota LAD informācija par LAP 2007-2013 LEADER pieejas un 3.2.1. pasākuma projektiem, VID informācija par nodarbināto skaitu un bruto ienākumiem pagastu līmenī un FM informācija par pašvaldību īstenotajiem projektiem, piesaistot ERAF, ESF un KF finansējumu, kā arī CSP un PLMP statistikas dati. Lai iegūtu pētījumam nepieciešamo informāciju par LAP 2007-2013 LEADER pieejā un 3.2.1. pasākumā īstenoto projektu ietekmi uz nodarbinātību, tika veikta VRG un novadu pašvaldību aptauja. 

Kopumā LEADER pieejas īstenošanai LAP 2007-2013 ietvaros paredzēti 39.2 milj. EUR, pētījumā analizēti 3 603 projekti, ar kopējo apstiprināto publisko finansējumu 30.5 milj. EUR. Attiecībā uz LAP 2007-2013 3.2.1. pasākumu, pētījuma analīze aptver 984 projektus ar kopējo apstiprināto publisko finansējumu 90.17 milj. EUR.

Izpētes rezultāti liecina, ka vietējo attīstības stratēģiju īstenošanu, piesaistot LAP 2007-2013 publisko finansējumu var uzskatīt par faktoru, kas ietekmē teritorijas apdzīvotības izmaiņas, tomēr tas nav noteicošs faktors iedzīvotāju skaita izmaiņu tendenču veidošanā. Tāpat LAP 2007-2013 LEADER projektiem ir ietekme uz nākotnes ienākumu gūšanas iespējām, kas rodas, gan pateicoties publiskā finansējuma ieguldījumiem projektu ietvaros, gan projektu īstenošanas rezultātā saglabātajām un jaunradītajām darba vietām (darba algas veidā). 

Saskaņā ar novērtējumu ieguldījumu apstiprinātajos LAP 2007-2013 LEADER projektos kopumā veido pieprasījumu pēc vietējo ražotāju precēm un pakalpojumiem (atsevišķos projektos to īstenošanas laikā tiek nodrošinātas arī darba vietas), radot vietējiem ražotājiem iespējamos nākotnes ienākumus aptuveni 17.3 milj. EUR vērtībā. Lai arī ieguldījumu radītais iespējamo nākotnes ienākumu gūšanas efekts nav liels, LEADER pieejas īstenošana īpaši nozīmīga bijusi pieprasījuma pēc vietējo daiļamatniecības meistaru, mēbeļu ražotāju un rotaļu laukumu elementu ražotāju precēm un pakalpojumiem veidošanā.

Novērtējums par īstenoto LEADER projektu saglabātajām un jaunradītajām darba vietām liecina, ka to radītie iespējamie nākotnes ienākumi varētu kompensēt vismaz pusi no publiskā finansējuma apmēra, kas izlietots LEADER projektu finansēšanai. Uz tiešo darba vietu saglabāšanu un radīšanu vislielākā ietekme bijusi uzņēmējdarbības grupas projektiem, bet netiešo darba vietu saglabāšanu un radīšanu - sabiedrības attīstības grupas projektiem. 
Izpētes rezultāti liecina, pastāv saistība starp novadu pašvaldību LAP 2007-2013 3.2.1. un 4.1.3. pasākumos piesaistīto publisko finansējumu (EUR/iedz.) un apdzīvotības saglabāšanos teritorijā. Tāpat konstatēta sakarība starp novadu pašvaldību LAP 2007-2013 3.2.1. un 4.1.3. pasākumos piesaistīto publisko finansējumu (EUR/iedz.) un teritorijas attīstības indeksu, kas norāda, ka pamatā publiskais finansējums ticis novirzīts un nonācis teritorijās ar zemāku attīstības līmeni, t.i., tur, kur tas teorētiski vairāk nepieciešams.
Izpētes rezultāti liecina, ka pašvaldību īstenotajiem LAP 2007-2013 3.2.1. pasākuma projektiem ir ietekme uz nākotnes ienākumu gūšanas iespējām, kas rodas gan pateicoties publiskā finansējuma ieguldījumiem projektu ietvaros, gan projektu īstenošanas rezultātā saglabātajām un jaunradītajām darba vietām (darba algas veidā). 

Saskaņā ar novērtējumu novadu pašvaldību veiktie ieguldījumi LAP 2007-2013 3.2.1. pasākumā īstenotajos projektos, veidojot pieprasījumu pēc vietējo ražotāju precēm un pakalpojumiem, varētu radīt vietējiem ražotājiem iespējamos nākotnes ienākumus 59.5 milj. EUR vērtībā. Salīdzinājumā ar LEADER pieejas projektiem pašvaldību īstenoto 3.2.1. pasākuma projektu ieguldījumu radītais iespējamo nākotnes ienākumu gūšanas efekts ir lielāks, jo finansiāli ietilpīgāki ir bijuši kopējie publiskā finansējuma ieguldījumi. 

Novērtējums par saglabātajām un jaunradītajām darba vietām savukārt liecina, ka pašvaldību īstenoto LAP 2007-2013 3.2.1. pasākuma projektu ietekme uz darbavietu saglabāšanu un radīšanu ir neliela, - mazāka nekā LEADER 2007-2013 projektiem, - to radītie iespējamie nākotnes ienākumi varētu kompensēt apmēram 1/3 no publiskā finansējuma apmēra, kas izlietots šo projektu finansēšanai.

Pētījumu īstenojušas LVAEI pētnieces dr.oec. Agnese Krieviņa un mg.sci. Ieva Leimane sadarbībā ar LANN darbiniekiem.

Agroresursu un ekonomikas institūts (AREI)

x

Paroles atgadināšana