Latvijas tirgos

Starptautiskajās pārtikas izstādēs organizēto kopstendu rezultāti un panākumi

Andra Ūdre, Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)
11.04.2013

Projekta „ Latvijas lauksaimniecības un pārtikas sektora pārstāvniecības stendu organizēšana starptautiskās izstādēs” darbību kopš 2012. gada 15. augusta  ir pārņēmusi Latvijas Valsts Agrārās ekonomikas institūta (LVAEI) Lauku vides attīstības nodaļa (LVAN). LVAN ir organizējusi un vadījusi 3 izstāžu kopstendus- „RigaFood 2013”, „Zaļā nedēļa 2013” jeb „GrueneWoche” (Berlīne, Vācija), „Prodexpo 2013” (Maskava, Krievija), kā arī veica sagatavošanās darbus kopstendu organizēšanai „Anuga 2013” (Ķelne, Vācija).

Periodā kopš 2012. gada LVAEI LVAN organizējis četru Latvijas kopstendu darbību trijās starptautiskās izstādēs. Kopumā izstāžu laikā stendos ir strādājuši 48 dalībnieki: 34- RigaFood 2012; 1- Zaļā nedēļa 2013; 13- Prodexpo 2013. Lai apzinātu dalībnieku dalības mērķus un izstāžu nozīmību uzņēmumu attīstībā, LVAN ar aptaujas palīdzību noskaidroja uzņēmumu dalības rezultātus, piemēram, izstādes ietekmi uz produktu eksporta pieaugumu nākotnē u.c.

Kopumā visi dalībnieku norāda, ka dalība izstādēs ir viens no efektīvākajiem pasākumiem produktu eksporta iespēju apzināšanai un eksporta iespēju paplašināšanai. Īpaši svarīgi ir nacionālo kopstendu esamība starptautiski nozīmīgākajās izstādēs, jo dalība kopstendos būtiski atvieglo uzņēmumu darbu un izmaksas. Tāpat liela daļa aptaujāto dalībnieku iesaka paplašināt valsta atbalstu ar mārketingu/tirgus izpēti saistītiem pasākumiem, kā arī nodrošināt Latvijas ražotāju un produkcijas aktīvu mārketingu arī tādos pasākumos, kur Latvija tiek reklamēta, kā pievilcīga vieta ceļošanai. Piemēram, ražotāju iesaistīšana TAVA, LiveRiga pasākumiem; atvieglojumi biznesa partneru vīzu noformēšanai; tirgus datu pieejamība par dzērienu, šokolādes, cepumu kategorijām; organizētas ārvalstu žurnālistu vizītes uz uzņēmumu.

Izvērtējot uzņēmumu iesniegto pārskatu rezultātus, kā arī analizējot Latvijas lauksaimniecības un pārtikas produktu eksporta attīstības tendences 2012. gadā var secināt, ka atbalsta pasākumam izvirzītais mērķis– palielināt un diversificēt Latvijas lauksaimniecības un pārtikas preču eksportu ir sasniegts. To norāda arī ārējās tirdzniecības rādītāji (CSP datu bāze). 2012. gadā salīdzinājumā iepriekšējo periodu Latvijas lauksaimniecības pārtikas produktu kopējais eksporta apjoms ir palielinājies par 47% (2011. g. – 760 milj. Ls, 2012. g. – 1116 milj. Ls). Vislielākais pieaugums ir vērojams graudaugu kultūru, cukura un konditorejas izstrādājumu un alkoholisko un bezalkoholisko dzērienu eksportā. Samazinājums ir tika vērojams dārzeņu eksportā. Eksporta apjomu izmaiņas sadalījumā pa valstīm vai valstu grupām norāda, ka 2010. gadā vislielāko īpatsvaru kopējā pārtikas ražojumu eksportā aizņēma eksports uz ES-27 valstīm (46,5 %), bet 2011.gadā- uz NVS valstīm (46,5%). Vislielākais pieaugums ir vērojams eksportam uz NVS valstīm – 28,4 %, no kurām Krievija aizņem vislielāko daļu ar pieaugumu-27,5% (2010.g – 133 milj. Ls, 2011.g – 184 milj. Ls).

Rigafood 2012

Izstāžu rīkotājsabiedrības „BT 1” organizētā izstāde „ RigaFood 2012 (turpmāk RF) ir vadošā pārtikas nozares izstāde Baltijas valstīs. Ik rudeni iezīmē nozares attīstību kopumā, izceļ jaunumus, sniedz iespēju iepazīties ar nopietniem un uzticamiem nozares uzņēmumiem, kā arī pulcē nozares profesionāļu tūkstošus. 2012.gadā izstāde notika n o 5.līdz 8. septembrim un Zemkopības ministrijas finansētā projekta ietvaros, LVAEI Lauku vides attīstības nodaļa organizēja Latvijas vidējo un mazo uzņēmumu kopstendu un atbalstīja kopstenda dalībniekus tirgus veicināšanas atbalsta programmas ietvaros ar mērķi palielināt un diversificēt Latvijas lauksaimniecības un pārtikas preču eksportu. Kopējā stenda platība bija 182m2. Kopstends nodrošināja 34 Latvijas uzņēmumu dalību, no kuriem 14 uzņēmumi piedalījās visas izstādes dienas, bet 20 uzņēmumi nodrošināja degustācijas procesu savu produktu prezentēšanai.

Kopstendā ik dienu darbojās šādi uzņēmumi: saldo un pikanto riekstu produkcijas ražotājs SIA „Fooderus”, konditorejas izstrādājumu ražotāji SIA „Māris&CO”, SIA „Baltās naktis” un SIA „Daugulis&Partneri”, gaļas pārstrādes un gaļas produktu ražotājs- SIA „Rēzeknes gaļas kombināts”, dažādu garšvielu maisījumu ražotājs- SIA „Valežs”, kāpostu audzētājs un produktu ražotājs- SIA „Dimdiņi”, piena produktu ražotāji SIA „Edaks” un Z/S „Vecsiljāņi”, Baltijas valstu līderis augļu un ogu piedevu ražošanā piena pārstrādes un konditorejas ražošanā SIA „Puratos Latvia”, savvaļas ogu un sēņu pārstrādātājs SIA „Mandor Rīga”, lielākais kartupeļu cietes ražotājs Baltijā SIA „ALOJA - STARKELSEN”, pārtikas piedevu un garšvielu ražotājs- SIA „Anatols”, piena konfekšu “Gotiņa”, īrisu, šerbertu, marmelādes un konfekšu krēmu izgatavotājs SIA „Saldus pārtikas kombināts”. Savukārt, kopstenda degustāciju vietu izmantoja vēl 20 citi Latvijas pārtikas produktu ražotāji, izmantojot iespēju iepazīstināt izstādes apmeklētājus ar savu produkciju.

Vidzemes novadu pārstāvēja tādi piena produktu ražotāji kā A/S „Smiltenes piens”, A/S „Lazdonas piensaimnieks”, z/s „Veckūkuri” un z/s „Dimanti”; maizes cepēji no SIA „Maiznīca Flora”; Piebalgas medus ražotājas no z/s „Spulgas” un biškopes Vijas Rākas bioloģiski sertificētās biškopības saimniecības; Limbažu novada augļu un ogu audzētāji un pārstrādātāji no z/s „Pētnieciskā jaunsaimniecība „Gundegas””, ābolu audzētāji no z/s „Reķi” un maizes cepēji no SIA N.Bomja maiznīca "LIELEZERS”. Zemgali pārstāvēja maizes un miltu izstrādājumu ražotājs SIA „Dona” un dārzeņu konservu ražotājs SIA „Kronis”. Kurzemes novadu pārstāvēja Kuldīgas novada mājražotāji – vīna ražotāji no Z/S „Smilškalni” un Mārtiņa Barkāna ģimenes vīna darītava „Abavas”, medus ražotāji no Z/S „Baļļas”, kazas siera ražotāji no Z/S „Birznieki” un „Garšu fabrika”, kas ražo sausās garšvielas bez konservantiem un citām piedevām no Latvijā audzētiem dārzeņiem un garšaugiem. Savukārt, Rīgas pilsētu pārstāvēja SIA „Rīgas Piensaimnieks”, sīpolu marmelādes ražotāji no SIA „Warasula”, maizes un konditorejas izstrādājumu ražotāji A/S „Vidzemes maiznīca”.

Aptaujājot izstādes dalībniekus un vaicājot par to mērķiem, tiek secināts, ka galvenais uzstādījums īstenots- piesaistīt jaunus klientus un palielināt produktu noietu, tikties ar esošajiem sadarbības partneriem, iegūt jaunus klientus un komunicēt ar gala patērētāju. Dažiem izstāde ir ikgadējs pasākums, kurā būtiski ir piedalīties neatkarīgi no tā, vai ir izstrādāti jauni produkti vai nē, kā arī veids, kā pastāstīt par sevi un saviem produktiem esošiem/ topošiem pircējiem, kas uzskatāma par mārketinga aktivitāti, kas iet roku rokā ar jaunu klientu piesaisti. Uzņēmumi izvēlas būt kopstendā, lai ietaupītu finansiālās izmaksas, kas saistītas ar atsevišķa uzņēmuma stenda izveidi, kā arī dalība ZM kopstendā nodrošina lielāku viņu stenda apmeklētību un organizatori nodrošina papildus publicitātes pasākumus- relīzes medijos, informatīvos materiālus. Kopstenda dalībnieki novērtējuši kopstenda atrašanās vietu kā lielisku un pozitīvi vērtē BT1 un LVAEI organizatoru darbu.

Visi dalībnieki uzskata, ka viņu ieguldītie līdzekļi stendā ir atmaksājušies, jo radīta interese pircējos un sadarbības partneros. Par iespējamiem galvenajiem iemesliem sliktākiem rezultātiem, atsevišķi dalībnieki uzskata pašu nepietiekamo pieredzi un prasmes stenda darbā. 11 dalībnieki uzskata, ka, ja ZM līdzfinansēšana kopstendam RF 2013 tiks turpināta, tad viņu uzņēmumi turpinās piedalīties. 1 dalībnieks uzskata, ka uzņēmums piedalīsies, ja tiks mainīta uzņēmuma vietas atrašanās kopstenda pusē. 1dalībnieks cer piedalīties pie nosacījuma, ja būs pieejams līdzfinansējums 50 % apmērā par samaksāto stenda platību.

Pēc dalībnieku sniegtās informācijas RF 2012 ietvaros ir noslēgti ap 41 jauni līgumi gan ar esošiem, gan jauniem sadarbības partneriem.

Apkopotā dalībnieku sniegtā informācija liecina, ka RF ir nozīmīga izstāde vidējiem un maziem pārtiku ražojošiem uzņēmumiem, jo ne visi no stenda dalībniekiem ir uzņēmumi, ka spēj ekonomiski atļauties piedalīties starptautiskās izstādēs ārpus Latvijas. RF nodrošina maziem uzņēmumiem savu jaunāko produktu prezentāciju izstādes apmeklētājiem, dod iespēju savlaicīgi iepazīties ar konkurentiem/produktiem Latvijā; ļauj testēt jaunos produktus un saņemt apmeklētāju viedokli. Savukārt uzņēmumu dalība ZM līdzfinansētajā kopstendā nodrošina „statusu” un nopietnu sadarbības partneru piesaisti, jo stends piesaista un koncentrē speciālistu/interesentu uzmanību, kā arī kopstenda organizatori atvieglo ražotājiem dalību izstādē un rada iespēji būtiski samazināt izmaksas. Pārsvara to apzinās uzņēmumi, kas rēķina un plāno ar mārketingu saistītās izmaksas.

Novērojot degustācijas zonā esošo 20 ražotāju darbu, varēja secināt, ka īpaši uzaicināto pārtikas sīkražotāju vidū bija liela atsaucība par darbošanos RF, kā arī apmierinātība par dalību RF. Ļoti apmierināti bija kopstenda degustācijas daļas apmeklētāji, kuri varēja novērtēt to Latvijas ražotāju produktus, kurus ikdienā nevar nopirkt lielveikalos.

Zaļā nedēļa 2013

Starptautiskā izstāde „Zaļā nedēļa 2013” jeb „Internationale Gruene Woche Berlin 2013” (turpmāk IGW) ir viena no starptautiskajām izstādēm pārtikas, lauksaimniecības un dārzkopības nozarēs. Dibināta 1926.gadā, 2013.gadā tā notika jau 78. reizi. Ražotāji no visas pasaules izmanto IGW, lai pārbaudītu tirgus pārtiku, luksusa preces un izveidotu tēlu. Izstādes dalībnieki to bieži organizē par valsts, reģionu vai produktu tēmām. 2013.gadā izstāde norisinājās no 18.janvāra līdz 27.janvārim. Nacionālā kopstenda ietvaros, izstādes laikā tika prezentēti un pārdoti tie pārtikas produkti, kas reprezentē Latviju. Stenda dizainā izmantoti Latvijas amatnieku ražotie ekoprodukti. Latvijas kopstends atradās 8.2 hallē, ar stenda nr.108.

Turpinot 2012.gadā aizsākto tradīciju, IGW 2013 ietvaros apmeklētājiem tika dota iespēju degustēt un iegādāties Latvijas pircējiem iemīļotos produktus. Kopumā visi degustācijām paredzētie produkti ieguva apmeklētāju atsaucību, izraisīja interesi un tika pozitīvi novērtēti. Izstāžu apmeklētāji varēja saņemt Tūrisma attīstības valsts aģentūras, Lauku ceļotāja un Rīga 2014 sagatavotos informatīvos materiālus par dažādām iespējām Latvijā. Papildus tam, stendā tika rādītas Latvijas valsts un Latvijas lauku vides reklāmfilmas, lai izstādes apmeklētāji varētu gūt īsu ieskatu par Latviju un tās lauku vidi kā dzīves, darba, atpūtas un dažādu produktu ražošanas vietu. Filma tapa filmu studijā „Riverbed”, Latvijas Valsts Agrārā ekonomikas institūta izstāžu projekta darbiniekiem cieši sadarbojoties ar Andra Gaujas vadīto komandu un iesaistot tulku Aivi Svirski teksta sadaļu veidošanā. Filma veidota, apvienojot kadrus no iepriekšējos gados uzņemtām reklāmfilmām par Latviju un tās ražotājiem.

LVAN novērojumi ļauj secināt, ka Zaļā nedēļa (IGW) kā starptautisks pasākums ir politiski svarīgs un reprezentatīvs Latvijai. Kopstenda organizēšanas process un darbība stendā ir attīstījusies, padarot efektīgu nacionālo līdzekļu izmantošanu un piemērojoties izstādes būtībai- pasaules valstu pārtikas produktu gadatirgus. Līdzīgi kā izstādes Riga Food vērtējumā, var uzskatīt, ka pastāv iespējas pilnveidot Latvijas kopstenda darbu IGW laikā un ieguldīto līdzekļu atdevi.

Prodexpo 2013

„PRODEXPO 2013” ir lielākā profesionālā izstāde Krievijā un NVS valstīs pārtikas jomā, kas notiek Ekspocentrā, Maskavā, Krievijā. Salīdzinot ar 2011.gadu, izstādes kopējā ekspozīcijas platība ir palielinājusies līdz pat 94,5 tūkst m2.Savas produkcijas ražojumus piedāvāja vismaz 55 pasaules valstis un 2012.gadā piedalījās 2191 kompānijas. Katru gadu tika pārstāvēti nacionālie stendi tādām valstīm kā Krievija, Grieķija, Austrija, Ķīna, ASV, Itālija, Vācija, Francija, Indija, Japāna, Polija Lietuva un Igaunija. Lai paaugstinātu komerciālās darbības efektivitāti uz gadatirgu tiek aicināti reģionālo tirdzniecības un rūpniecības organizāciju pārstāvji. Izstāde „Prodexpo” ir svarīgs instruments pārtikas ražošanas attīstībai, nodrošinot pārtikas nozares tirgu ar kvalitatīvu un daudzveidīgu produkciju, ļauj efektīvāk regulēt eksporta – importa pārtikas, izejvielu un investīciju plūsmu pārstrādes un tirdzniecības sfērā, kā arī maksimāli samazināt preces ceļu no ražotāja līdz patērētājam Šī izstāde ir viens no iespaidīgākajiem pārtikas forumiem Krievijā un Austrumeiropā. 72% dalībnieku sasniedz uzstādīto biznesa mērķi, piedaloties izstādē. Izstādi apmeklē vairāk kā 56 000 apmeklētāju, nozaru speciālisti no 100 pasaules valstīm – ASV, Gruzija, Austrija, Ukraina, Baltkrievija, Vācija, Moldova, Kazahstāna u.c.

Izstāde PRODEXPO 2013 notika no 2013.gada 11. līdz 15.februārim. ZM līdzfinansētie 2 nacionālie kopstendi aizņēma 204 m2 un tajos darbojās 13 dalībnieki. Nacionālajā apvienotajā kopstendā 160 m2 platībā strādāja 10 Latvijas pārstrādes uzņēmumi: A/S „Latfood”, SIA „NP FOODS” uzņēmumi-„Laima” un „Staburadzes konditoreja” SIA „Daugavpils gaļas kombināts”(piedalījās pirmo reizi), SIA „Almava”, FoodUnion uzņēmumi -A/S „Rīgas piena kombināts” un „A/S Valmieras piens” (piedalījās pirmo reizi zem vienotas zīmes), SIA „Kronis”, SIA „Milda KM”, A/S „Tukuma piens”. Savukārt, piena stendu paviljonā Forums ar kopējo platību 44m2 atradās: SIA „Latvijas Piens”, SIA „EDAKS”, SIA „Rīgas piensaimnieks” (piedalījās pēc 5 gadu pārtraukuma).

Dalībnieku aptaujā tika secināts, ka daudziem esamība kopstendā ļauj ietaupīt finansiālās izmaksas, kas saistītas ar atsevišķa uzņēmuma stenda izveidi, nodrošina lielāku apmeklētību un papildus publicitātes pasākumus- relīzes medijos, informatīvos materiālus, atvieglo dalības procesu.

Visi dalībnieki ir pārliecināti, ka dalības mērķi ir sasniegti, taču kvantitatīvi to varēs izmērīt turpmākā gada ietvaros. Gandrīz visi dalībnieki uzskatīja, ka viņu primārais mērķis ir jaunu sadarbības partneru iegūšana, prezentējot savu esošo un jauno produktu klāstu. Piemēram, viens dalībnieks papildus 10 jau NVS tirgotajiem produktiem, prezentēja 35 jaunos produktus un veica pārrunas par to piegādi realizācijām caur veikalu tīkliem. Daži dalībnieki koncentrējās uz sadarbības partneru meklēšanu dažādās valstīs, citu mērķis bija sadarbības partneri konkrētās Krievijas pilsētās.

No dalībnieku iesniegtiem pārskatiem var secināt, ka šīs izstādes laikā atsevišķi dalībnieki ir izveidojuši ap 80 un pat 100 kontaktus produkcijas piegādēm vai noslēguši konkrētus līgumus/vienošanās. Mēnesi pēc izstādes jaunu līgumu slēgšana ir turpinājusies un kopumā ir jau noslēgti vairāk nekā 10 līgumi. Dalība izstādē ir būtiski ietekmējusi ražošanas kopējo apjomu un produkcijas eksporta pieaugumu viņu ražotnēs, bet atsevišķās produktu grupās pat pārsniedz 100% pieaugumu. Neskatoties uz to, ka dalības mērķauditorija eksportam ir sadarbības partneri Krievijā/NVS valstīs, izstādes laikā Latvijas stenda dalībnieki veido sadarbības kontaktus/vienošanas arī ar Tuvo austrumu un Rietumvalstu pārstāvjiem.

Pēc ZM sagatavotiem materiāliem, laika posmā no 2009. gada Latvijas lauksaimniecības produktu tirdzniecības bilance ar Krieviju ir bijusi pozitīva. 2012. gadā no Latvijas uz Krieviju eksportēto lauksaimniecības produktu vērtība sasniedza 630 miljonus eiro, bet imports – 104,5 miljonus eiro. 2012. gadā uz Krieviju eksportēto lauksaimniecības produktu vērtība salīdzinājumā ar 2011. gadu ir palielinājusies par 45 %; savukārt 2011. gadā salīdzinājumā ar 2010. gadu uz Krieviju eksportēto lauksaimniecības produktu vērtība palielinājās par 34,5 %.

Anuga 2013

2012.gada septembrī tika uzsākti darbi nacionālo stendu organizēšanai dalībai izstādē Anuga 2013. Trīs kopstendu kopplatība aizņem 130 m2 un stendi atradīsies dzērienu, piena un maizes hallēs. Ir saņemti pieteikumi no uzņēmumiem dalībai stendos un ir uzsākta stendu dizaina plānošana.

Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)

x

Paroles atgadināšana