Citas ziņas sadaļā
Latvijas nacionālais kopstends Berlīnes starptautiskajā izstādē "Zaļā nedēļa 2017"
Vairāk nekā 10 000 veikali beigs tirgot sprostos dētās olas
PF "Ķekava" prezentē jauno eksporta zīmolu starptautiskajā pārtikas izstādē
"Food Union" sāk piena produktu eksportu uz Ķīnu
Būtiski pieaug "Spilvas" produkcijas eksports uz Lielbritāniju un Ukrainu
"Food Union" sāk eksportu uz Irāku
Latvijas pārtikas produkti iekaro Ēģiptes tirgu
Zemkopības ministrs Jānis Dūklavs cer paplašināt sadarbību ar Irānu
Krievijas pagarinātā embargo dēļ papildu kompensācijas uzņēmējiem netiek plānotas
ES un ASV tirdzniecības līgums: Netarifu barjeru atcelšana sanitārajā jomā veicinātu eksportu, nemazinot kvalitāti
Ārzemju tirgosTomātu tirgus itāļu skatījumāMārīte Gailīte, AgroPols
14.05.2010 Itālijā tomātus pērk labāk, ja ir norādīta izcelsme. Apmēram 40% visu svaigo tomātu tiek pārdoti ar etiķetēm, kurās norādīta izcelsmes valsts vai audzēšanas reģions. 36% visu pārdoto svaigo tomātu Itālijā ir ķiršu tomāti, ķekaru tomātu īpatsvars tirgū ir tikai 28%, savukārt lielaugļu tomāti (kas tik ļoti garšo latviešiem) zaudē savu vietu tirgū un pašlaik to īpatsvars ir tikai 10%, tāpat kā zaļajiem tomātiem (šķirnēm, kas vispār nekrāsojas sarkanas). Pēdējos gados strauji ir palielinājies to valstu skaits, kas eksportē augļus un dārzeņus. Tādas ražotājvalstis, kā Itālija, Spānija, Francija, Nīderlande un Grieķija vienlaikus ir gan eksportētājas, gan patērētājas, tāpat arvien nozīmīgākas kļūst citas Vidusjūras reģiona eksportētājvalstis. Eksporta apjomi palielinās un tiek prognozēts, ka šī tendence saglabāsies arī turpmāk. Dienvideiropas valstis un Dienvidāfrikas Republika piegādā ES artišokus, melones, kartupeļus un paprikas, tādēļ konkurē ar vietējiem ražotājiem zemo cenu dēļ. Lai ES ražotāji varētu saglabāt savas pozīcijas starptautiskajā tirgū, tiem jāmaina eksporta stratēģijas, liekot lielāku uzsvaru uz produkcijas identitāti un kvalitāti šādu secinājumu izdarījuši firmas Enza Zaden Itālijā nesen rīkotā pasākuma Timing Taste dalībnieki. Galvenais itāļu sāpju bērns ir tomāti, jo tieši šos dārzeņus Itālijā gan ražo, gan patērē visvairāk. Vidēji gadā viena mājsaimniecība patērē 26 kg svaigu tomātu, tas ir nedaudz mazāk par 10 kg/cilv. gadā (salīdzinājumam Latvijā pēc CSP datiem 2008. gadā svaigo tomātu patēriņš sasniedza 12,5 kg/cilv. gadā). Vidējā tomātu mazumtirdzniecības cena Itālijā laika posmā no 2000. līdz 2009. gadam palielinājusies no 1,44 EUR/kg līdz 1,91 EUR/kg. ES-27 tomātus svaigam patēriņam audzē vairākas valstīs, galvenokārt tās ir Spānija, Francija, Nīderlande un Itālija, bet palielinās to ražošana arī Austrumeiropas valstīs, tostarp Polijā. Svarīgākās trešo valstu tomātu piegādātājas ir Maroka, Turcija un Tunisija. No 2011. gada tiek gaidīti vēl lielāki importa apjomi no šīm valstīm nekā līdz šim, pateicoties nesen noslēgtiem tirdzniecības līgumiem (vairāku ES valstu tomātu audzētāji aktīvi protestēja pret šo līgumu slēgšanu, bet to viedoklis netika ņemts vērā). Itālijā tomātus visvairāk audzē Sicīlijā, Kalabrijā, Kampaņā, Latiumā, Apulijā un Sardīnijā, 30% tomātu kopražas nāk no plēves un stikla siltumnīcām. Modernākajās siltumnīcās audzētus tomātus piedāvā tirgū visu gadu. Itālijā patērētāji tomātus lielākoties iegādājas lielveikalos (32%) un hipermarketos (12%), tikai 27% tiek pārdoti tradicionālajos zemnieku tirdziņos. 2003.-2008. gadā tomātu pārdošanas apjomi mazumtirdzniecībā ir palielinājušies par 14%. Itālijā tomātus pērk labāk, ja ir norādīta izcelsme. Apmēram 40% visu svaigo tomātu tiek pārdoti ar etiķetēm, kurās norādīta izcelsmes valsts vai audzēšanas reģions. 36% visu pārdoto svaigo tomātu Itālijā ir ķiršu tomāti, ķekaru tomātu īpatsvars tirgū ir tikai 28%, savukārt lielaugļu tomāti (kas tik ļoti garšo latviešiem) zaudē savu vietu tirgū un pašlaik to īpatsvars ir tikai 10%, tāpat kā zaļajiem tomātiem (šķirnēm, kas vispār nekrāsojas sarkanas). Pēc tirgus analīzes datiem, 40% Itālijā pārdoto svaigo tomātu ir iesaiņoti trauciņos vai glāzēs, tāpat 40% tomātu tiek pārdoti neiesaiņoti (vaļēji), tradicionālie lēzenie trauciņi zaudē savu popularitāti un aizņem tikai 15% tirgus apjoma. Itāļu patērētāji izvēlas tomātus pēc garšas, ņemot vērā tādus rādītājus, kā saldums, skābums, stingrība un tml. Degustācijas veikalos palielina patērētāju informētību par tomātu veidu un garšu dažādību un veicina patēriņu. Tāpat patēriņu veicina patērētāju informēšana par tomātu izmantošanu kombinācijās ar citiem pārtikas produktiem. avots: http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=58161 |