Pētījumi

Latvijas pozīcijas dokumenta ekonomiskais pamatojums

Andris Miglavs, Danute Jasjko, Valda Bratka, Dmitrijs Feldmans, Evija Leoke, Edgars Selickis, Armands Vēveris, Liene Dambiņa, Ludmila Fadejeva, Guna Salputra, Daina Saktiņa, Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)
18.04.2002

Šis ir visu laiku apjomīgākais darbs gan kopējā darbieguldījuma, gan sagatavotā teksta un datu informatīvā apjoma ziņā - sagatavotajā atskaites tīrraksta materiālā ir vairāk nekā 650 lappuses. Un, savā ziņā, arī visatbildīgākais LVAEI pētnieku un analītiķu kopdarbs, veikts ciešā saziņā ar Zemkopības ministrijas speciālistiem un arī ražotāju pārstāvjiem un nozaru ekspertiem. Pilns teksts lasāmā formā atrodams pievienotajā PDF failā. Interesentiem strādāt ar šo informāciju var noderēt dokuments kā master dokuments ar saturu dalītu daudzos atsevišķos MSWord formāta failos - pievienots kā arhivēta mape. Nekad šis dokuments nav bijis publicēts atklātā pieejā un pašlaik nav zināma cita pieejamība



Saturs



1.        Ievads  10


1.1.      Vispārējie pieņēmumi (nostāja), kas ir pozīcijas pamatā  10


1.2.      Pozīcijas īstenošanās scenāriji 12


1.3.      Pozīcijas pilnas īstenošanās novērtējums – ieguvumi un zaudējumi 14


1.4.      Pielikumi 20


2.        Graudaugi, eļļas augi un proteīnaugi  25


2.1.      Izraksts no Pozīcijas dokumenta  25


2.2.      Pēcpozīcijas dokumentu aprite  30


2.2.1.       Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 30


2.2.2.       Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   35


2.2.3.       Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   40


2.2.4.       KTO ieviešanas plāns 44


2.3.      ES labības sektora (ieskaitot proteīnaugus) un eļļas augu un tauku tirgus KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


2.3.1.       ES labības sektora (ieskaitot proteīnaugus) KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Labības KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Labības KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


2.3.2.       ES eļļas augu un tauku tirgus KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Eļļas un tauku KTO galveno reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Eļļas un tauku KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


2.4.      Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


2.4.1.       Tēze par references ražību  69


2.4.2.       Tēze par references apjomiem   69


2.4.3.       Tēze par miežu graudu minimālajiem izmēriem intervencei 69


2.4.4.       Tēze par intervences rudzu graudu minimālo krišanas skaitli 69


2.4.5.       Tēze par sējas beigu un iesniegumu iesniegšanas termiņu  69


2.4.6.       Tēzes par “spēju nodrošināt …” 69


(a) graudaugi 69


(b) eļļas un tauki 69


(c) proteīnaugi 69


2.5.      Pielikumi 69


3.        Kartupeļu ciete  69


3.1.      Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


3.2.      Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


3.2.1.       Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


3.2.2.       Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


3.2.3.       Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


3.2.4.       KTO ieviešanas plāns 69


3.3.      ES kartupeļu cietes KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Kartupeļu cietes KTO pamatelementi (2001. – 2006. gadam) 69


3.4.      Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


3.5.      Pielikumi 69


4.        Pārstrādāti graudi, graudu aizvietotāji, dzīvnieku barība, rīsi, sausā lopbarība   69


4.1.      Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


4.2.      Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


4.2.1.       Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


4.2.2.       KTO ieviešanas plāns 69


4.3.      ES sausās lopbarības un rīsu KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


4.3.1.       ES sausās lopbarības KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Sausās lopbarības KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


4.3.2.       ES rīsu KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Rīsu KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


4.4.      Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


(a) sausā lopbarība  69


(b) rīsi 69


5.        Cukurs  69


5.1.      Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


5.2.      Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


5.2.1.       Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


5.2.2.       Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


5.2.3.       Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


5.2.4.       KTO ieviešanas plāns 69


5.3.      ES cukura KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Cukura KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


5.4.      Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


5.4.1.       Tēze par ražošanas kvotu  69


5.4.2.       Tēzes par «spējīga nodrošināt …»  69


5.5.      Pielikumi 69


6.        Olīveļļa, zīdtārpiņi, Izoglikoze un kokvilna   69


6.1.      Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


6.2.      Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


6.2.1.       Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas  kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


6.2.2.       KTO ieviešanas plāns 69


6.3.      ES kokvilnas KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Kokvilnas KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


6.4.      Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


6.4.1.       Tēze attiecībā uz valsts administratīvo kapacitāti KTO īstenošanā  69


7.        Lini un kaņepes  69


7.1.      Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


7.2.      Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


7.2.1.       Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


7.2.2.       Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


7.2.3.       Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


7.2.4.       KTO ieviešanas plāns 69


7.3.      ES šķiedras linu un kaņepju KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) ES šķiedras linu un kaņepju KTO pamatelementi (2001. – 2006. gadam) 69


7.4.      Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


7.4.1.       Tēze attiecībā uz atbalsta maksājumiem linu pirmapstrādes uzņēmumiem un audzētājiem   69


7.4.2.       Tēze par «spējīga nodrošināt …»  69


7.5.      Pielikumi 69


8.        Augļi un dārzeņi  69


8.1.      Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


8.2.      Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


8.2.1.       Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas  kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


8.2.2.       Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


8.2.3.       KTO ieviešanas plāns 69


8.3.      ES augļu un dārzeņu KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


8.3.1.       ES svaigu augļu un dārzeņu KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Svaigu augļu un dārzeņu KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


8.3.2.       ES KTO pārstrādātu augļu un dārzeņu sektora pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Pārstrādātu augļu un dārzeņu sektora KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


8.4.      Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


(b) Pārstrādāti augļi un dārzeņi 69


9.        Vīns un alkohols  69


9.1.      Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


9.2.      Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


9.2.1.       Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


9.2.2.       Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


9.2.3.       Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


9.3.      ES vīna un alkohola KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Vīna KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Vīna KTO pamatelementi (2001.-2006.gadam) 69


9.4.      Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


9.4.1.       Tēzes “būs spējīga…” 69


10.     Banāni, tabaka, sēklas, apiņi un citas īpašas nozīmes kultūras  69


10.1.        Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


10.2.        Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


10.2.1.     Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējas pozīcijas saskaņošanai 69


10.2.2.     Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


10.2.3.     Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


10.2.4.     KTO ieviešanas plāns 69


10.3.        ES banānu, tabakas, sēklu, apiņu, puķu un dzīvo augu KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


10.3.1.     ES banānu nozares KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Banānu KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


10.3.2.     ES jēltabakas KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Jēltabakas KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


10.3.3.     ES sēklu sektora KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Sēklu sektora KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


10.3.4.     ES puķu un dzīvo augu sektora KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Puķu un dzīvo augu KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


10.3.5.     ES apiņu KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Apiņu KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


10.4.        Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


(a) Banāni 69


(b) Puķes un dzīvi augi 69


11.     Piens un piena produkti  69


11.1.        Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


(a) Ražošana  69


(b) Pārstrāde  69


(c) Ārējā tirdzniecība  69


11.2.        Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


11.2.1.     Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


11.2.2.     Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


11.2.3.     Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


11.2.4.     KTO ieviešanas plāns 69


11.3.        ES piena nozares KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Piena KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


11.4.        Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


11.4.1.     Tēzes attiecībā uz references apjomiem un ražībām   69


11.4.2.     Tēzes par “būs spējīga…” 69


11.5.        Pielikumi 69


12.     Liellopu un teļa gaļa   69


12.1.        Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


12.2.        Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


12.2.1.     Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


12.2.2.     Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


12.2.3.     Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


12.2.4.     KTO ieviešanas plāns 69


12.3.        ES liellopu un teļa gaļas KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) ES liellopu un teļa gaļas KTO mērķis: 69


(c) KTO uzdevumi: 69


(d) KTO attīstības vēsture un attīstības posmi 69


(e) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(f) Liellopu un teļa gaļas KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


12.4.        Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


12.4.1.     Tēze attiecībā uz liellopu speciālās prēmijām   69


12.4.2.     Tēze attiecībā uz zīdītājgovju prēmijām   69


12.5.        Tēze attiecībā uz kaušanas prēmijām   69


12.5.1.     Tēze attiecībā uz papildus maksājumu nacionālajās aploksnēs 69


12.5.2.     Tēzes par “būs spējīga…” 69


12.6.        Pielikumi 69


13.     Aitu un kazu gaļa   69


13.1.        Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


13.2.        Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


13.2.1.     Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


13.2.2.     Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


13.2.3.     Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


13.2.4.     KTO ieviešanas plāns 69


13.3.        ES aitu un kazu gaļas KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Aitu un kazu gaļas KTO pamatelementi (2001.- 2006.gadam) 69


13.4.        Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


13.4.1.     Tēze attiecībā uz prēmijām aitu mātēm   69


13.5.        Pielikumi 69


14.     Cūkgaļa   69


14.1.        Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


14.2.        Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


14.2.1.     Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


14.2.2.     Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


14.2.3.     KTO ieviešanas plāns 69


14.3.        ES cūkgaļas KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Cūkgaļas KTO pamatelementi (2001.–2006. gadam) 69


14.4.        Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


14.4.1.     Nozares attīstības perspektīvas 69


14.4.2.     Tēzes par “būs spējīga…” 69


14.5.        Pielikumi 69


15.     Olas un mājputnu gaļa   69


15.1.        Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


15.2.        Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


15.2.1.     Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


15.2.2.     Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


15.2.3.     Papildinformācija (Nr.2) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


15.2.4.     KTO ieviešanas plāns 69


15.3.        ES putnu olu un putnu gaļas nozares KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


15.3.1.     ES putnu olu KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Putnu olu KTO pamatelementi (instrumenti un mehānismi) (2001.- 2006.gadam) 69


15.3.2.     ES putnu gaļas nozares KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Putnu gaļas KTO pamatelementi (2001.- 2006.gadam) 69


15.4.        Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


15.4.1.     Nozares attīstības perspektīvas 69


15.5.        Pielikumi 69


16.     Medus un albumīni  69


16.1.        Izraksts no Pozīcijas dokumenta  69


16.2.        Pēcpozīcijas dokumentu aprite  69


16.2.1.     Eiropas Komisijas priekšlikumi ES un Latvijas kopējās pozīcijas saskaņošanai 69


16.2.2.     Papildinformācija (Nr.1) Latvijas Pozīcijas dokumentam   69


16.3.        ES medus un albumīnu nozares KTO pamatelementi, to ekonomiskā interpretācija  69


(a) Ievads 69


(b) Nozares KTO reglamentējošo tiesisko aktu bāze  69


(c) Medus KTO pamatelementi (2001.- 2006.gadam) 69


16.4.        Latvijas pozīcijas tēzes un to argumentācija  69


16.4.1.     Tēze par bišu saimes finansiālā atbalsta saņemšanu  69


16.5.        Pielikumi 69


 


 


 



 


1.    Ievads


1.1.  Vispārējie pieņēmumi (nostāja), kas ir pozīcijas pamatā


Latvijas valdība sarunu nostājas dokumenta sadaļā “Lauksaimniecība” kopumā apliecina gatavību ES KLP ieviešanai un tai saistošo acquis communautaire pieņemšanai lauksaimniecības jomā (sarunu nostājas dokumenta 7. sadaļa) līdz ar Latvijas iestāšanos ES. Tā kā Latvijas valdība ir pieņēmusi 2003.gada 1. janvāri kā datumu Latvijas gatavībai iestāties ES, ar šo datumu Latvija ir gatava arī KLP ieviešanai. Tomēr par atsevišķiem šīs sadaļas acquis communautaire jautājumiem Latvija vēlas turpināt sarunas, lai nodrošinātu savu interešu aizstāvību.


Latvijas pozīcijas galvenie principi sarunu nostājas dokumentā ir sekojošie:


·         “Radīt priekšnoteikumus Latvijas lauksaimniecības sektora sekmīgai attīstībai vienotajā Eiropas Savienības ekonomiskajā telpā uz līdztiesīgiem pamatiem.


·         Paredzēt racionālus ražošanas apjomus līmenī, kas atbilst vietējā tirgus pašnodrošināšanas apjomam.


·         Nodrošināt Latvijas lauku zemes iespējami pilnīgāku un efektīvu izmatošanu ražošanā un kultūrvēsturiskās vides saglabāšanā.


·         Saglabāt nodarbinātību laukos adekvāti ekonomiski pamatotam lauksaimniecības produkcijas ražošanas apjomam un kā būtisku lauku vides sastāvdaļu (daba, sociālie faktori, kultūra).”


Latvijas valdība uzskata, ka, iestājoties Eiropas Savienībā, ES KLP attiecināma uz Latvijas ražotājiem pilnībā un ar pirmo iestāšanās dienu, nodrošinot līdzvērtīgu atbalstu saskaņā ar KLP vispārējiem pamatprincipiem:


·         vienotu lauksaimniecības preču tirgu, kas paredz gan muitas tarifu un citu tirgošanās šķēršļu barjeru, kā arī konkurenci kropļojošu subsīdiju likvidāciju, vienotu cenu un kopēju konkurences likumu ieviešanu;


·         priekšrocības Savienības locekļiem jeb kopīgu tirgus aizsardzību;


·         solidaritāti finansu jautājumos.


Saskaņā ar KLP vienotā lauksaimniecības preču tirgus pamatprincipu, ES KLP attiecināma uz Latvijas ražotājiem, nodrošinot viņiem ES ražotājiem līdzvērtīgu atbalstu, kas nozīmē arī tiešo maksājumu piemērošanu pilnā apmērā.


Tiešo maksājumu attiecināšana uz potenciālajām jaunajām dalībvalstīm tiek diskutēta arī pašā Eiropas Savienībā. Kā galvenie argumenti to nepiemērošanai jaunpienācējām valstīm tiek minēti:


·         ES budžeta nespēja finansēt ievērojamas papildus summas, kas rastos, ja tiešie maksājumi tiktu attiecināti arī uz jaunajām dalībvalstīm.


Diemžēl šāds arguments nav pietiekams un neattaisno negodīgas konkurences radīšanu paplašinātās ES kopējā tirgū, un tas ir pretrunā ar vienotā lauksaimniecības preču tirgus ideju;


·         pievienošanās rezultātā jaunajās dalībvalstīs paredzama cenu līmeņa palielināšanās lielākajai daļai lauksaimniecības produktu, tādēļ tiek uzskatīts, ka papildus subsīdijas ražotājiem nav nepieciešamas. Pie tam, kompensācijas maksājumi tika ieviesti, lai kompensētu ražotājam par teorētisku tirgus ienākumu samazināšanos intervences cenu samazināšanas rezultātā, ko Latvijas ražotāji nav piedzīvojuši.


Lai gan sākotnēji šie maksājumi lauksaimniekiem tika dēvēti par kompensācijas maksājumiem (compensatory payments), kas atspoguļoja šo maksājumu būtību – kompensēt cenu samazināšanas radīto ienākumu samazināšanos, šobrīd tie arvien biežāk tiek dēvēti par tiešajiem maksājumiem, aizmirstot to sākotnējo kompensēšanas mērķi. Kaut arī sākotnēji kompensācijas maksājumi bija paredzēti kā pārejas pasākums, šodien tie kļuvuši par KLP neatņemamu un pastāvīgu sastāvdaļu, tādēļ tie līdz ar pārējām KLP sastāvdaļām ir attiecināmi arī uz jaunajām dalībvalstīm.


Lai ierobežotu kompensācijas maksājumu ierosinātu ražošanas apjomu palielināšanos, KLP ietvaros paralēli tiek īstenoti ražošanas apjomus ierobežojoši pasākumi: ražošanas kvotas, platību atstāšana atmatā u.c. Tādēļ gadījumā, ja Latvijas lauksaimniekiem kompensācijas maksājumi tiek liegti, Eiropas Savienībai nav pamata pieprasīt Latvijai ieviest ražošanu ierobežojošus pasākumus, tādus kā pamatplatību noteikšanu graudaugiem, obligāto zemes atstāšanu atmatā u.c.


Latvija gatavojas aizstāvēt savu pozīciju arī jautājumā par references apjomu noteikšanu. Saskaņā ar ES pozīciju, references apjomi un līdz ar to arī KLP politikas atbalsta pasākumu lielums tiek noteikts, balstoties uz agrāro sektoru raksturojošiem vidējiem rādītājiem 1995. – 1999. gadā. Tomēr nav objektīvi šo periodu uzskatīt par references periodu atbalsta aprēķināšanai, jo tad Latvijas lauksaimniecībā bija vērojama strauja ražošanas samazināšanās sakarā ar politiskām un ekonomiskām reformām. Ražošanas apjomi šajā periodā bija īpaši zemi un nesasniedza pat vietējā tirgus pašnodrošināšanas līmeni.


Latvijas mērķis sarunās ir ievērot iespējami pilnīgāku un efektīvāku zemes izmantošanu. Tā kā lauksaimniecībā izmantojamā zeme aizņem vairāk nekā trešo daļu valsts kopplatības un ievērojama tās daļa netiek lauksaimnieciski izmantota, ir pakļauta nekontrolētai aizaugšanai un degrādācijai, Latvijas mērķis ir panākt iespējami pilnīgāku un efektīvāku zemes izmantošanu, paredzot arī alternatīvus zemes apsaimniekošanas variantus, tādus kā zemju apmežošanu un izmantošanu nelauksaimnieciskām vajadzībām.


Pašreizējais valsts atbalsts lauksaimniecībai ir vērsts uz konkurētspējīgas nozares veidošanu, un arī nākotnē, kā ES potenciālā dalībvalsts, Latvija vēlas uzturēt šādu virzību.

Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)

x

Paroles atgadināšana