Viedokļi

Visu nosaka kvalitāte

Jevgeņijs Avens, AgroPols
10.02.2010

Interneta portālā “Ekspert.ru” šonedēļ publicēta intervija ar “Lāču” maizes ceptuves saimnieku un maizniekmeistaru Normundu Skauģi, kurš sarunā atzīst, ka krīze, ieviešot savas korekcijas Krievijas patērētāju kultūrā, viņa firmai pavērusi jaunas iespējas.

Intervijas sākumā žurnālists lasītājus iepazīstina ar maizes cepšanas tradīcijām Latvijā un “Lāču” vēsturi, kā arī secina, ka šajā ceptuvē top garšīga, bet dārga maize. Tātad tas varētu būt produkts, no kura pircējiem būtu jāatsakās pirmām kārtām. Tomēr Normunds Skauģis tam iebilst un neslēpj, ka uzņēmums krīzei sācis gatavoties jau 2007. gadā, kad veiktas nepieciešamās izmaiņas kompānijas vadībā. Tieši spēcīgā menedžeru komanda nodrošinājusi to, ka krīze “Lāčus” nav skārusi tik smagi kā citus. “Protams,” atzīst maizniekmeistars, “aizvadītajā gadā piedzīvojām ļoti lielu kritumu, taču šogad jau tas būs ievērojami mazāks. Šī apziņa arī mums ļauj justies pārliecinātākiem. Cilvēki turpina pirkt mūsu maizi, un dara to tās kvalitātes dēļ.”

Zinot, ka “Lāčos” tapusī maize tiek tirgota ne tikai Latvijā, bet arī Lietuvā un Igaunijā, vietā ir atgādne, ka dienvidu kaimiņi mums ir spēcīgi konkurenti. To nenoliedz arī N. Skauģis un precizē, ka galvenais lietuviešu “trumpis” esot cena. No svara arī ēšanas tradīcijas, kas abām kaimiņu tautām ir gana atšķirīgas, lai mūsu maizei lietuviešu veikalu plauktos vieta neatrastos. Turklāt tas tiekot pausts atklātā tekstā: jūsu maize mums nav vajadzīga. Arī Krievijā lietuvieši savu produkciju pārdod ļoti aktīvi, un tas viņiem izdodas, pateicoties masu produkcijai un zemajām cenām.

Savukārt Igaunijas iedzīvotāji produktu kvalitātei pievērš ļoti lielu uzmanību, tāpat viņu ēšanas tradīcijas vairāk līdzinās mūsējām.

Sarunā Normunds Skauģis uzsver, ka Latvija allaž par prioritāti uzskatījusi arī Krievijas tirgu. Turklāt šobrīd situācija tajā krasi mainījusies - ja agrāk Maskavas lielveikalu direktori gājuši, lepni degunus pacēluši, tad tagad viņi to vairs nevar atļauties. “Krīze mainījusi Krievijas, tostarp arī Maskavas, pircēju paradumus, un tādējādi mums radušās jaunas iespējas,” atzīst “Lāču” ceptuves saimnieks. Tāpēc uzņēmums plāno šogad uz Krievijas galvaspilsētu nosūtīt pirmos konteinerus ar maizi, ko pārdos mazumtirdzniecībā, cenšoties apgūt vidējo cenu segmentu un bagātnieku iecienītākos lielveikalus.

Bet tāpat kā pašu mājās vai kaimiņos, arī Maskavā “Lāču” piedāvātās produkcijas galvenais zīmols būs kvalitāte. To atkārtoti uzsverot, Normunds Skauģis arī nebaidās paust savu viedokli, ka, viņaprāt, gan Maskavā, gan citās Krievijas pilsētās maize ir negaršīga.

Iezīmējot nākotnes perspektīvas, uzņēmējs atsaucas uz to, ka ekonomikas lejupslīde šobrīd skārusi gandrīz visu pasauli, tāpēc maizes pārdošanas apjomi vēl kādu laiku var turpināt sarukt. To liecinot arī interneta veikala dati - gan Kanādā, gan Austrālijā, gan ASV, kur “Lāčos” ceptā maize jau labi pazīstama, pašlaik tāpat pieprasījums samazinājies. N. Skauģis arī piebilst, ka maizes pārdošana un pirkšana internetā tikai sākotnēji varot šķist īpatnēja un neiespējama. Tomēr tas esot reāls bizness, un iespējams tāpēc, ka ārzemēs īsta, kvalitatīva maize maksā vēl vairāk nekā pie mums, bet pasūtītājs, pērkot to trim vai četrām ģimenēm reizē, var pat ieekonomēt. Turklāt “Lāču” maize tagad tiekot iepirkta tālākpārdošanai Amerikas un Eiropas gardēžu veikalos.

Uz sadarbības attīstību ar Krieviju maizniekmeistars raugās optimistiski un pauž prieku, ka partneri kļuvuši daudz atsaucīgāki, un ieinteresētību izrāda gan Maskavas apgabala, gan Baltkrievijas veikali. Viņš arī pastāsta, ka nesen Latvijā viesojušies Minskas (Baltkrievija) mazumtirdzniecības tīkla vadītāji, kam uzdāvināts lielais “Lāču” maizes klaips. Pēc tam uz robežas ciemiņi muitniekiem ilgi skaidrojuši, ka tā tiešām ir maize, nevis narkotiku slēptuve...

AgroPols

x

Paroles atgadināšana