Viedokļi E-Polā

Dzīvnieku aizsardzības ētikas padome joprojām kritizē varas attieksmi pret mājdzīvnieku kaušanas metodēm. Un redakcijas komentārs

Solvita Vība, Dzīvnieku aizsardzības ētikas padome
21.10.2009

Solvita Vība Dzīvnieku aizsardzības ētikas padomes vārdā izplatījusi paziņojumu, ko līdz ar AgroPola redalcijas komentāru publicējam sabiedrības iepazīstināšanai ar viedokļu daudzveidību: . 

"Ministru Kabinets 20. oktobrī steidzamības kārtībā atbalstīja nekvalitatīvos un absurdos grozījumus kaušanai paredzēto lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzības prasībās, tādejādi dodot zaļo gaismu faktiski nereglamentētai cietsirdīgas kaušanas metodes pielietošanai Latvijā.
Šiem grozījumiem stājoties spēkā, jebkurā kautuvē, atsaucoties uz reliģiskām tradīcijām, varēs veikt jebkāda veida kaušanu, jo pieņemtie noteikumi satur tikai vispārīgas frāzes un tajos nav iekļauta neviena konkrēta prasība nedz kaujamo dzīvnieku ciešanu mazināšanai, nedz iekārtu tehniskajām prasībām, nedz kāvēju un uzraugošo speciālistu apmācībai un kautuvju sertifikācijai. Turklāt grozījumu redakcijā iekļautie jēdzieni ''reliģiskā kopiena'' un ''reliģiskās kopienas tradicionālās gaļas ieguves metodes'' neatbilst pašreiz spēkā esošajam Reliģisko organizāciju likumam, tādējādi lauksaimniecības dzīvnieku rituālās kaušanas regulējums ar jaunajām normām vispār nav iespējams.
Tā kā līdz šim Latvijā dzīvnieku nogalināšana reliģiskos rituālos bija aizliegta un sodāma, Latvijā nav kāvēju, kas prastu pielietot šo specifisko kaušanas veidu, kam nepieciešamas īpašas iemaņas. Tā kā kāvēju apmācību nav paredzēts veikt un nav plānota arī iekārtu sertifikācija, paredzams, ka, uzsākot jauno kaušanas veidu tādos apjomos, kā solīja cietsirdīgā „biznesa” iniciētāji (vairāki simti tonnu mēnesī), tūkstošiem lopu tiks sagādātas neiedomājamas ciešanas nepareizi veiktas rīkles pārgriešanas un fiksēšanas dēļ.
Grozījumi, tāpat kā pirms tam likuma izmaiņas, tika pieņemti steigā un slepenībā, ignorējot veterinārārstu, dzīvnieku aizsardzības organizāciju un citu speciālistu viedokli. Toties ir ņemti vērā ieinteresēto uzņēmumu – SIA „Viesuļi” un SIA „OLAN SAMI” - ieteikumi.
Tādējādi iepriekš dotie atbildīgo amatpersonu dotie solījumi, ka Ministru Kabineta noteikumi tiks rūpīgi izstrādāti, ņemot vērā ekspertu atzinumus, un ka kaušanas procedūra tiks sīki reglamentēta, izrādījušies tukši un melīgi apgalvojumi, jo ZM šos noteikumus, tāpat kā iepriekš Dzīvnieku aizsardzības likuma grozījumus, virzīja supersteidzamā kārtībā, mērķtiecīgi apejot jebkādus saskaņošanas posmus, kur viedokli būtu iespējams paust arī citām ieinteresētajām pusēm.
Tādējādi Latvijas Saeima un valdība ir apzināti pieņēmusi normatīvo aktu kopumu, kas legalizē līdz šim krimināli sodāmas darbības, ir klajā pretrunā ar Eiropas Savienības pamatnostādnēm lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzībā un ar kuriem nevajadzīgām ciešanām tiks pakļauti tūkstošiem liellopu un aitu. Šie grozījumi pieņemti apšaubāmu ekonomisku ieguvumu vārdā viena politiski pietuvināta uzņēmuma interesēs.
Jau vēstīts, ka Saeima 2009. gada 17. septembrī ar niecīgu balsu vairākumu steidzamības kārtībā pieņēma grozījumus Dzīvnieku aizsardzības likumā, kas paredz Latvijā atļaut lauksaimniecības dzīvnieku nogalināšanu saskaņā ar reliģisko kopienu tradicionālajām gaļas ieguves metodēm - ātra rīkles pārgriešana ar ļoti asu nazi dzīvam, pie pilnas apziņas esošam dzīvniekam, pārgriežot kakla priekšējo daļu (miega artērijas) un pēc tam ļaujot dzīvniekam noasiņot. Faktiski ar šiem grozījumiem tiek atļauta dzīvnieku upurēšana – barbarisks un cietsirdīgs nogalināšanas veids.
Dzīvnieku aizsardzības ētikas padome (DzAĒP) atkārtoti uzsver, ka grozījumi Dzīvnieku aizsardzības likumā un uz to pamata izstrādātie MK noteikumi ir pretrunā ar pašreizējiem dzīvnieku aizsardzības pamatprincipiem Latvijā, vairākiem nacionālajiem tiesību aktiem un Eiropas Savienības pamatnostādnēm par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību.
Eiropas Kopienu Komisijas pērn septembrī apstiprinātajos priekšlikumos Padomes regulai par dzīvnieku aizsardzību nonāvēšanas laikā viennozīmīgi norādīts, ka izņēmumus attiecībā uz rituālo kaušanu nacionālajā likumdošanā var paredzēt tikai tajos gadījumos, kad ''šīs darbības neiespaido dzīvnieku izcelsmes produktu tirgu un to pamatā nav nolūka veikt ražošanu''.
Jāatgādina, ka DzAL grozījumi tika iniciēti viena konkrēta uzņēmuma ražošanas interesēs, tāpēc to pieņemšanas pamatojums neatbilst kopējām ES pamatnostādnēm par lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzību nonāvēšanas laikā.
Tā kā likuma izmaiņas tika pieņemtas bez jebkādiem ekspertu atzinumiem un rada būtiskas pretrunas ar spēkā esošajām normām, DzAĒP turpina darbu, lai apzinātu viedokļus gan no ētiskās, tradīciju, reliģiskās un veterinārārstu, kā galveno ekspertu puses."

Tomēr pievienojam arī redakcijas komentārus.
1. Varbūt tad šai organizācijai nevajadzētu būt liekulīgai, un konsekvences dēļ tā tomēr varētu paraudzīties parādības saknē un iestāties pret dzīvnieku audzēšanu apēšanai vispār - jo ir izdzīvojuši cilvēki, kas gaļu uzturā neizmanto?  
2. Nevienā no pieņemtajiem tiesību aktiem nav norādes, ka tie attiektos tikai uz kādu vienu uzņēmumu. Katrs uzņēmums, kurš spēj virzīt produktu uz jauniem tirgiem, var izmantot sniegtās iespējas.
3. Ieguvēji no labāku tirgu atrašanas noteikti būs liellopu audzētāji. Kuriem šī varbūt beidzot ir sengaidītā iespēja izkļūt no pēdējās vietas ES koptirgū liellopu pārdošanas cenas līmenī. Kurā Latvija ir kopš iestāšanās brīža ES.
4. Un varbūt organizācijas pārstāvji var aizdoties uz kādu kautuvi un praktiski iepazīties ar abiem kaušanas paņēmieniem. Vienlaikus izgudrojot arī objektīvus mērinstrumentus dzīvnieku ciešanu izmērīšanai.
5. Un noslēgumā - arī tā sauktā kristīgā pasaule līdz pat šim brīdim nav spējusi vienoties par "humānāko" nāvessoda izpildes paņēmienu cilvēkiem - tie variē no elektriskā krēsla līdz pat pakāršanai joprojām....  Tā teikt - mums ir viedokļu daudzveidība.

Dzīvnieku aizsardzības ētikas padome

x

Paroles atgadināšana