Apskati, analīzes, vērtējumi

Šokolādes tests 2016: Deviņas no desmit lielveikalu privāto preču zīmju šokolādēm neilgtspējīgi ražotas

AgroPols
13.04.2016

Starptautiskas kampaņas ietvaros veikts pētījums atklāj, ka Latvijas lielākie mazumtirgotāji, nepievērš pietiekamu uzmanību vides un sociālajiem pārkāpumiem kakao piegādes ķēdēs.

"Zaļā brīvība" ir pārbaudījusi privāto preču zīmju šokolādes trīs lielāko Latvijas mazumtirgotāju - Maxima, Rimi un Prisma - veikalos. Tika pievērsta uzmanība neatkarīgas sertifikācijas marķējuma, piemēram, Fairtrade, UTZ un Rainforest Alliance, esamībai, kā arī Eiropas Savienības ekomarķējumam.

Deviņas no desmit apskatītajām privāto preču zīmju šokolādes saņēma sliktāko - sarkano vērtējumu, jo konvencionālajā kakao piegādes ķēdē ir daudz gan ekoloģiska, gan sociāla rakstura problēmu.

Tikai viena privāto preču zīmju šokolāde - Rimi ICA produktu līnijas I love Eco tumšā šokolāde - saņēma pozitīvu vērtējumu gan sociālā, gan ekoloģiskā ziņā. Jāpiebilst, ka to tomēr izdevās pamanīt tikai vienā no Zaļās brīvības apmeklētajiem Rimi veikaliem.

Vidēji katrs eiropietis apēd 5 kilogramus šokolādes gadā. Pēc Euromonitor Ineternational datiem šokolādes saldumu pārdošanas apjoms 2015.gadā Latvijā pieauga par 3% līdz 6600 tonnām un sasniedza € 81 miljona vērtību.

Arvien populārāka kļūst lielveikalu privāto preču zīmju produkti, t.sk., šokolāde. Tie var būt gan produkti ar paša veikala preču zīmi, gan preces ar citu nosaukumu, kas ražotas pēc lielveikala pasūtījuma.

"Diemžēl saldajai šokolādei ir rūgta pēcgarša," skaidro biedrības "Zaļā brīvība" priekšsēdētājs Jānis Brizga. "Kakao audzēšanā Rietumāfrikā strādā vairāk nekā 2 miljoni bērnu." Ganā kakao audzējošie zemnieki nopelna tikai 80 centus dienā, bet Kotdivuārā jeb Ziloņkaula Krastā tikai 50 centus. Tas ir daudz mazāk kā paši nabadzīgākie strādnieki Latvijā.

Kakao audzēšanā lieto toksiskus pesticīdus, kas kaitē zemnieku un viņu ģimeņu veselībai, kā arī apkārtējai videi, atklāj Eiropas mēroga kampaņas "SupplyCha!nge: Piedāvā jums - veikalos godīgums" nesen publicētais ziņojums.

Videi kaitē ne tikai pesticīdi, bet arī nepareiza lauksaimniecības prakse, kuras cēlonis arī ir zemnieku sliktais ekonomiskais stāvoklis, kas rada šķēršļus informācijas par ilgtspējīgāku saimniekošanu pieejamībai un iespējām ieviest labākas lauksaimniecības metodes.

"Zaļā brīvība" Eiropas kampaņas "SupplyCha!nge: Piedāvā jums - veikalos godīgums" ietvaros uzsāk jaunu petīciju par godīgu un videi draudzīgu šokolādi, pieprasot lielveikaliem privāto preču zīmju šokolādē izmantot 100% trešo pušu sertificētu kakao, kas nodrošina darba tiesību ievērošanu un ekspluatējoša bērnu darba izskaušanu, kā arī tiekties izmantot pēc iespējas vairāk bioloģiski audzēta kakao.

Vairāk informācijas:

Pētījuma "Rūgtā šokolāde: Kāda patiesībā ir starptautiskā šokolādes industrija?" kopsavilkumu un Latvijas šokolādes testa rezultātus, kā arī skaidrojumu par marķējumiem var lejuplādēt: http://www.zalabriviba.lv/wp-content/uploads/Rugta-sokolade-2016.pdf

Pilns pētījums angļu valodā ir pieejams: http://supplychainge.org/research-eu/cocoa/?L=eu

Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu projekta "Lielveikalu zīmolu ilgtspēja" ietvaros, un par tās saturu atbild tikai biedrība Zaļā brīvība. Tā nekādā veidā neatspoguļo Eiropas Savienības oficiālo nostāju.

Informāciju sagatavoja Jānis Brizga, biedrība "Zaļā brīvība".

AgroPols

x

Paroles atgadināšana