Viedokļi

Tirgotāji: cīņa par pircēju saasinās

Ineta Želve, Leta-Nozare
16.10.2009

Par aiziešanu no Latvijas mazumtirdzniecības tirgus nesen paziņoja veikalu tīkls "Selver". Šī brīža situāciju mazumtirdzniecības sektorā komentē "Rimi Latvia" valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais, "Maxima Latvija" preses sekretārs Ivars Andiņš, SIA "Elvi Grupa" sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Grigāne un lielveikalu tīkla "Iki" mārketinga nodaļas vadītāja Indra Svikle.


Par aiziešanu no Latvijas mazumtirdzniecības tirgus nesen paziņoja veikalu tīkls "Selver". Šī brīža situāciju mazumtirdzniecības sektorā komentē "Rimi Latvia" valdes priekšsēdētājs Valdis Turlais, "Maxima Latvija" preses sekretārs Ivars Andiņš, SIA "Elvi Grupa" sabiedrisko attiecību vadītāja Vineta Grigāne un lielveikalu tīkla "Iki" mārketinga nodaļas vadītāja Indra Svikle.

- Kādas, jūsuprāt, ir mazumtirdzniecības tirgus perspektīvas tuvākajā laikā? Vai tuvākajā laikā iespējami līdzīgi  mazumtirgotāju soļi?

Valdis Turlais: Latvijas mazumtirdzniecības tirgus šobrīd atrodas ļoti sarežģītā situācijā, un katrs tirgotājs smagi strādā, lai noturētu savus klientus un apgrozījumu. Pēdējie būtiskākie notikumi tirgus struktūras izmaiņu ziņā ir "Neldas" veikalu pārpirkšana un pārtapšana par "Iki" veikaliem un tikko kā notikusī "Selver" aiziešana no Latvijas tirgus. Vēl pirms tam par ienākšanu mūsu tirgū pārdomāja "Lidl". Tā kā kopumā mazumtirdzniecības sfērā zināma kustība un pārmaiņas notiek regulāri un tās, visdrīzāk, turpināsies. Iespējams, būs vērojami jauni konsolidācijas vai pārpirkšanas gadījumi, tomēr maz ticams, ka tuvākajā laikā gaidāmas radikālas izmaiņas.

Ivars Andiņš: Smagās situācijas dēļ šāda varbūtība patiešām nav izslēgta. Tikmēr "Selver" aiziešana ir vēl viens apliecinājums ļoti asajai konkurencei starp mazumtirdzniecības tīkliem Latvijā un tam, cik ļoti kļūdījās pret tirgotājiem vērsto Konkurences likuma grozījumu virzītāji, kas visu laiku dedzīgi apgalvoja pretējo.

Vineta Grigāne: Lai gan mazumtirdzniecības nozarei šis gads nav bijis viegls, domājams, ka īpaši lielu lejupslīdi vairs nenovērosim. Gaidāms, ka būs vērojams nozares apgrozījuma kritums, sākoties apkures sezonai, tomēr pēc tam tirgū vajadzētu iestāties stabilitātei. Iespējams, kādi tirgus dalībnieki slēgs kādus nerentablos veikalus, bet par veselu tirgus spēlētāju aiziešanu, domājams, tuvākajā laikā nedzirdēsim.

Indra Svikle: Jāpiekrīt, ka veikalu tīklam "Selver" pietrūka jaudas, lai īstajā brīdī nopietni pieteiktu savu klātbūtni Latvijas mazumtirdzniecības sektorā. Strādāt un tirgū noturēties ar sešiem veikaliem ir dārgi un neefektīvi. Turklāt veikalu attīstība sakrita ar laiku, kad ekonomiskais fons jau bija sarežģīts un pircēju pirktspēja objektīvu iemeslu dēļ mazinājās. Šādos apstākļos konkurence saasinās ar katru brīdī, un ir tikai likumsakarīgi, ka vājākie tirgus spēlētāji pārmaiņām netiek līdzi un iztur spēcīgākie zīmoli. Pieņemt sarežģīto darbības apturēšanas lēmumu, domāju, ietekmēja arī veikalu atrašanās vietas. Ne visas var dēvēt par veiksmīgām, turklāt daudzās pilsētās ir vērojama blīva pārtikas mazumtirdzniecība. Acīmredzot veikalu tīklam pietrūka spēcīga preču sortimenta un cenu politikas, jo atsevišķas preču grupas bija dārgākas, salīdzinot ar citiem tirgotājiem. Tieši piedāvājums un izdevīga cena šobrīd ir galvenie kritēriji, lai iegūtu klientu lojalitāti, savukārt šobrīd runāt par līdzīgu soli no kāda cita mazumtirgotāja puses būtu pāragri.

- Vai "Selver" aiziešana ietekmēs pārtikas mazumtirdzniecības tirgu Latvijā (konkurence, tirgus daļu sadalījums)?

Valdis Turlais: Pilsētās, kurās atradās "Selver" veikali, pircēju plūsma sadalīsies pārējo veikalu starpā, bet kopumā šis notikums būtiski neietekmēs Latvijas mazumtirdzniecības kopējo tirgu.

Ivars Andiņš: Būtiski neietekmēs, jo viņu tirgus daļa tikai ar sešiem veikaliem bija niecīga.

Vineta Grigāne: Protams, aizejot tirgus dalībniekam, kam bija pietiekami lieli veikali vairākās reģionāli nozīmīgās pilsētās, šajos konkrētajos reģionu tirgos mainīsies konkurence un tirgus sadalījums. Katra liela tīkla aiziešana dara savu, tā ir izmainīta konkurence, tās ir zaudētas darbavietas - bez darba palikuši vairāk kā 200 cilvēki, un tas ir ievērojams skaitlis, sevišķi reģioniem. Tomēr kopumā uz Latvijas mazumtirdzniecības nozari "Selver" aiziešanai lielu ietekmi nevajadzētu atstāt, jo šis tīkls tirgū darbojās neilgi un acīmredzot, kā atzīst paši īpašnieki, šo projektu iesaldējot, nebija piesaistījis īpaši lielu patērētāju daļu.

Indra Svikle: Liela ietekme uz kopējo mazumtirdzniecības tirgu nav gaidāma, jo veikalu tīkls bija salīdzinoši neliels. Iespējams, tirgotāji, kas atrodas konkrētajās slēgto veikalu pilsētās, pēc kāda laika novēros apgrozījuma kāpumu.

- Vai nav plānota veikalu slēgšana, paplašināšanās jūsu pārstāvētajā mazumtirdzniecības tīklā?

Valdis Turlais: "Rimi Latvia" plānos neietilpst veikalu slēgšana, strādājam pie jaunu veikalu atvēršanas projektiem. Protams, investīcijas šajā ekonomiskajā situācijā tiek plānotas īpaši rūpīgi.

Ivars Andiņš: Paplašināšanās, apgrozījumam krītot, nebūtu mērķtiecīga un arī finansiāli būtu ļoti grūta. Visus četrus veikalus, ko šogad esam atvēruši, esam iekārtojuši tikai un vienīgi nomātās citu īpašnieku telpās, jo šis nav piemērots laiks lielām investīcijām. Savukārt krīzes radītās pircēju rocības samazinājuma dēļ esam slēguši piecus veikalus, kas kļuva nerentabli. Turpmākos lēmums par šādiem soļiem pieņemsim operatīvi, sekojot veikalu rentabilitātes rādītājiem.

Vineta Grigāne: "Elvi" mazumtirdzniecības tīkls attīstās patstāvīgi un ik pa brīdim tiek atklāti jauni veikali un palielinās franšīzes partneru skaits. Līdz ar to arī tuvākajā laikā var gaidīt ziņas par jauniem veikaliem "Elvi".

Indra Svikle: Uz doto brīdi neesam plānojuši atvērt lielu skaitu jaunu veikalu, jo straujo veikalu tīkla "Iki" un "Cento" attīstību noslēdzām šīs vasaras vidū pēc "Neldas" pārņemšanas. Neskatoties uz to, ka esam stiprinājuši tīkla pozīcijas Latvijas tirgū, protams, sekojam līdzi katra veikala rentabilitātei. Ja kādreiz tirgus situācija ļāva spēcīgajiem tīkla veikaliem uzturēt neefektīvos, tad šobrīd tiek izvērtēta vājāko posmu dzīvotspēja un pienesums, un nepieciešamības gadījumā lemts par veikala tālāko likteni. Šobrīd esam aizvēruši vienu veikalu, kura darbības rādītāji nesniedza gaidīto rezultātu.

- Prognozes tuvākajai nākotnei - kas notiks mazumtirdzniecības sektorā, pārdošanas apjomiem turpinot kristies un apgrozījumam samazinoties?

Valdis Turlais: Jo grūtāk klāsies ekonomikai un iedzīvotājiem kopumā, jo grūtāka dzīve būs arī mazumtirgotājiem. Jau šobrīd notiek nopietna cīņa par pircēju, un tā tikai saasināsies. Mazumtirgotājiem būs jāstrādā vēl efektīvāk un optimālāk, lai regulētu arī savas izmaksas atbilstoši apgrozījuma samazinājumam. Tāpat tuvākā nākotne būs pārbaudījums uzņēmumu fleksibilitātei, pielāgošanās spējām un jaunu risinājumu meklējumiem.

Ivars Andiņš: Patlaban pārtikas tirdzniecība Latvijā, ja salīdzinām pārdotās preču vienības, "atkritusi atpakaļ" aptuveni 2004.gada līmenī. Mūsu aplēses rāda, ka nākamgad šai drūmajai lejupslīdei vajadzētu apstāties, jo vienkārši zemāk diezin vai būs kur krist. Šo krituma bremzēšanos sagaidām nākamā gada otrajā pusē.

Vineta Grigāne: Domājams, ka vairāk lielu kritumu mazumtirdzniecības apgrozījumā nenovērosim. Lielais kritums šogad ir bijis vērojams gada griezumā, tomēr, vērojot mēneša datus, var redzēt, ka situācija nav graujoša. Protams, cilvēki ierobežo savus tēriņus, izvēlas lētākas preces, kā rezultātā nauda nozarē tiek apgrozīta mazāk. Galvenais, lai patērētāji apzinās, ka šobrīd savu naudu ir labāk ieguldīt vietējā ražojuma precēs, kas iegādātas vietējos pārtikas tīklos. Tas dos labumu ne tikai mazumtirdzniecības un ražošanas nozarei, bet arī visai ekonomikai kopumā.

Indra Svikle: Nenoliedzami, līdz ar iedzīvotāju pirktspējas mazināšanos, ir mainījušies arī pircēju ieradumi. Esam novērojuši, ka cilvēki daudz rūpīgāk seko līdzi akcijas cenām, un pirkuma grozā palielinājies īpašo dienas piedāvājumu īpatsvars, kas ļauj noteiktas preces iegādāties par ievērojami zemāku cenu. Pie jebkuriem apstākļiem tieši pirkuma grozs savā ziņā ir pirmais mazumtirdzniecības indikators. Tas pirmais parāda, ka tirgus gaidīja cenu izlīdzināšanos un cenām vajadzēja kristies. Tai pat laikā pirkuma grozs ir arī nopietns signāls par reālo iedzīvotāju pirktspēju un diemžēl arī sociālo neaizsargātību.

Leta-Nozare

x

Paroles atgadināšana