Citas ziņas sadaļā
Zemkopības sistēmas elementi vērtības, izvēles un risinājumi
Rīks piemērotākās zemkopības sistēmas izvēlei. Vebinārs "Kas tas ir un kā to lietot?"
Zemkopības sistēmu saimnieciskie rezultāti
Modelēšanas rīks zemkopības sistēmas risinājumu izvēlei. Struktūra un metodoloģija
Slāpekļa aprites novērtēšana zemkopības sistēmās
Stratēģijas izstrāde noturīgas un multifunkcionālas piena nozares attīstībai Latvijā
Noturīgas un multifunkcionālas piena nozares attīstība Latvijā: izaicinājumi un risinājumi
Vebinārs "Augmaiņas prakse Latvijas lauksaimniecībā. Telpisko datu izpētes rezultāti"
Saimnieciskais izdevīgums bioloģiskajā ēdināšanā cūku nobarošanas fāzē: sākotnējo eksperimentu rezultāti
Pieteikšanās atbalstam pasākumā Akvakultūras saimniecībām paredzēti pārvaldības un konsultāciju pakalpojumi
Zināšanas saimniekošanai80 tūkstošu latu vērts materiāltehniskā nodrošinājuma dāvinājums nodots lauksaimniecības skolāmAgroPols
18.10.2013 Pagājušonedēļ lauksaimniecības tehnikas ražotāja John Deere oficiālā pārstāvja SIA DOJUS Latvija un lauksaimniecības programmas īstenojošu izglītības iestāžu pārstāvji tikās, lai parakstītu dāvinājuma līgumus par praktisku mācību materiālu nodošanu skolām aptuveni 80 tūkstošu latu vērtībā, informēja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Komunikācijas un dokumentu pārvaldības nodaļas konsultante sabiedrisko attiecību jautājumos Dita Bukovska. Uzņēmuma mērķis saskan ar vienu no IZM mērķiem, proti, topošo profesionāļu zināšanu un prasmju paaugstināšana darbā ar modernu tehniku. Vienlaikus IZM vēlas veicināt profesionālās izglītības programmu lauksaimniecībā popularitāti. Kopā 23 John Deere tehnikas vienības, tajā skaitā mašīnu motori, automātiskās un hidrostatiskās ātrumkārbas, transmisijas, to elementi, mašīnu vadības elementi un hidraulisko sistēmu komponenti, tagad nodotas izmantošanai mācību procesā Latvijas Lauksaimniecības universitātei (LLU), Priekuļu un Jāņmuižas Valsts tehnikumam un Kandavas Valsts tehnikumam, lai jaunos mehāniķus veiksmīgi sagatavotu darbam ar mūsdienu tehniku. Dāvinājuma nodošanas pasākumā SIA DOJUS Latvija galvenajā centrā Ķekavā bez uzņēmuma pārstāvjiem piedalījās arī Priekuļu un Jāņmuižas Valsts tehnikuma direktors Imants Kupčs, LLU Tehniskās fakultātes dekāns Kaspars Vārtukapteinis, Kandavas Valsts tehnikuma direktors Ivars Lasis un IZM Izglītības departamenta direktora vietniece profesionālās izglītības jomā Ina Vārna. Pasākuma gaitā dalībnieki guva ieskatu SIA DOJUS Latvija darbībā, kā arī diskutēja par uzņēmuma, mācību iestāžu un nozaru ministriju sadarbības iespējām lauksaimniecības nozares attīstības gaitā. "Sadarbība uzsākta veiksmīgi," uzskata I.Kupčs un atzinīgi vērtē uzņēmuma iniciatīvu. Materiāltehniskā nodrošinājuma dāvinājums jau nogādāts Priekuļu un Jāņmuižas Valsts tehnikumā. Izglītības iestādes direktors cer nostiprināt sadarbību ar uzņēmumu, pieļaujot, ka nākotnē audzēkņiem varētu tikt piedāvāta iespēja tajā praktizēties. SIA DOJUS Latvija valdes priekšsēdētājs Māris Kanderāns uzsver, ka uzņēmuma mērķis ir būt vadošai kompānijai, kas rada nākotnes lauksaimniecību. Lai to paveiktu, nepieciešami izglītoti un mūsdienu tehniskajos risinājumos zinoši speciālisti, tāpēc uzņēmums atbalsta skolas, kurās mācās tā potenciālie darbinieki. "Vēlamies, lai mūsu valstī strādā mūsu cilvēki, lai Latvijā būtu zinoši speciālisti." Profesiju ar lauksaimniecību saistītā nozarē var apgūt 12 ministrijas padotībā esošajās profesionālās izglītības iestādēs, vienā koledžā un vienā pašvaldības padotībā esošajā profesionālās izglītības iestādē, kopā piedāvājot 12 dažādas lauksaimniecības izglītības programmas. IZM vēlētos, lai jauniešu interese par mācībām tajās būtu lielāka, jo izglītības iestādes pēdējos gados saskaras ar grūtībām grupu nokomplektēšanā. Tā, piemēram, pārtikas rūpniecības un lauksaimniecības nozarē profesionālās izglītības programmās 2013.gadā no plānotajiem 642 audzēkņiem uzņemti 350. Jauniešu vidū pieprasītākās ir lauksaimniecības tehnikas mehāniķa, meža mašīnu operatora, mežsaimniecības tehniķa un veterinārārsta asistenta profesijas, mazāk pieprasīta ir lauku īpašuma apsaimniekotāja profesija. Lai veicinātu lauksaimniecības speciālistu profesionālās izglītības kvalitātes paaugstināšanu, 2011. gadā tika izveidota Pārtikas rūpniecības un lauksaimniecības nozares ekspertu padome, kura pēta izglītības un darba tirgus pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī veic nozares attīstības prognozes. Vairākām ministrijas padotībā esošajām izglītības iestādēm, lai modernizētu mācību aprīkojumu un uzlabotu infrastruktūru profesionālās izglītības programmu lauksaimniecībā īstenošanai, piešķirts Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums darbības programmas "Infrastruktūra un pakalpojumi" ietvaros. Papildus, lai sekmētu jauniešu interesi pēc pamatskolas beigšanas izvēlēties mācības profesionālās izglītības iestādēs, IZM arvien lielāku uzmanību pievērš karjeras izglītības attīstībai, kā arī jauniešu profesionālajiem konkursiem, kuros apliecināt iegūtās zināšanas un prasmes. Vienlaikus IZM uzsver, ka būtisks ir lauksaimniecības nozares atbildīgo institūciju atbalsts nozares prestiža celšanā. Ministrija izsaka pateicību SIA DOJUS Latvija par iniciatīvu palīdzēt skolām mācību materiālu nodrošināšanā. IZM arī saredz plašas sadarbības iespējas ar uzņēmumu karjeras izglītības attīstības nodrošināšanā, lai rosinātu jauniešu interesi par nozari jau agrīnā vecumā. Iespēja klātienē iepazīt konkrēto uzņēmumu un tā ražoto tehniku, vienu no nozares vadošajām pasaulē, varētu raisīt interesi un motivāciju mācībām izvēlēties tieši lauksaimniecības izglītības programmas. Kā otru sadarbības jomu ministrija iezīmē profesionālās meistarības konkursu rīkošanu, kurā panākumi gūti jau pagājušajā mēnesī jauno mehāniķu konkursā SIA DOJUS Latvija centrā, Ķekavā, pasākuma "Lauki ienāk pilsētā" ietvaros. Ņemot vērā attīstīto Eiropas valstu, Vācijas, Austrijas un Dānijas pieredzi, IZM ir uzsākusi darba vidē balstītu mācību ieviešanu profesionālajā izglītībā Latvijā. Ministrija atzinīgi vērtēs katru iniciatīvu un aicina izglītības iestādes kopā ar sadarbības partneriem izskatīt iespējas iesaistīties un uzsākt pilotprojektu īstenošanu arī lauksaimniecības nozarē, lai tādējādi veicinātu jomas speciālistu sagatavošanu iespējami atbilstoši darba tirgus prasībām un tautsaimniecības vajadzībām. |