Citas ziņas sadaļā
"Spiced" - lai Eiropas garšvielu tirgus būtu drošs
Latvija panākusi vislielāko siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu ES dalībvalstu starpā
VID sagatavojis izvērstu analītisko apskatu par lauksaimniecību
Miglavs: zeme kaut vai namībietim, bet tā jāizmanto produktīvi
Kas notiek svaigpiena tirgū? Atjaunināta informācijas sadaļa AgroPolā
Jaunākais Latvijas, Eiropas un pasaules svaigpiena tirgū
Bioloģiskās saimniecības pelna vairāk par konvencionālajām
Koki krīt, un kopprodukts aug
Mēs esam tas, ko mēs ēdam
Starptautiskajā Fonterra piena produktu izsolē cenām nelielas izmaiņas
ApskatiKLP nākotne pēc "veselības pārbaudes" - vērtējums Latvijas lauksaimniecībaiGuna Salputra, AgroPols
09.04.2009 Pievienotie dokumentiGS.docLēmumu potenciālā ietekme uz ekonomisko aktivitāti lauksaimniecībā Lai novērtētu ekonomisko aktivitāti, kā kritēriju izmantosim saražotās produkcijas apjomu. Tas ir prognozēts ar matemātiska modeļa palīdzību1, ņemot vērā visa Eiropas Savienības (ES) koptirgus reakciju uz lauksaimniecības politikas maiņu. Šajā rakstā atspoguļosim iespējamos rezultātus, kādi varētu būt, realizējoties dažādiem politikas scenārijiem. Proti: bāzes jeb pašreizējās lauksaimniecības politikas scenārijā uz pasaules ekonomikas attīstības fona; 1. scenārijā, ieviešot "veselības pārbaudes" lēmumus par piena kvotu pakāpenisku atcelšanu, 68. panta pasākumus un jaunos modulācijas principus; 2. scenārijā, atbalstu pilnīgi atbrīvojot no saistības ar ražošanu un pēc 2013. gada likvidējot atbalsta maksājumu atšķirības, pārdalot tos visām dalībvalstīm vienādās platībmaksājumu likmēs; 3. scenārijā, ES budžetu pārskatot un no 2014. gada samazinot tiešmaksājumu likmes līdz minimālo zemes uzturēšanas prasību nodrošināšanai nepieciešamajiem 100 EUR/ha; 4. scenārijā, ES budžetu pārskatot un 1. pīlāra tiešmaksājumus pakāpeniski likvidējot laika posmā no 2014.-2020. gadam. Pasaules valstu ekonomiku attīstība ietekmē to, kādas būs cenas un piedāvājuma līmenis pasaules tirgū, un reizē arī, kāds ārējā tirgū būs pieprasījums pēc ES lauksaimniecības ražojumiem un kā tas ietekmēs ES iekšējo tirgu. Makroekonomiskās situācijas attīstības prognozes Latvijā, kaimiņvalstīs un pasaules "lielajās" ekonomikās, kas š. g. 1. ceturksnī veidotas FAPRI (ASV) institūtā, liecina, ka eksporta tirgos pieprasījums varētu "atdzīvoties" ātrāk nekā Latvijas tirgū. LVAEI aprēķinātās Latvijas lauksaimniecības produkcijas ražošanas prognozes 2020. gadam (ja netiek mainīta pašreizējā lauksaimniecības politika) rāda graudu ražošanas apjomu pieaugumu, salīdzinājumā ar 2007. gadu, par aptuveni 5%, rapšu ražošanas pieaugumu vēl par trīs ceturtdaļām, liellopu gaļas daudzuma samazinājumu par 23%, cūkgaļas samazinājumu par 16%, bet izslauktā piena apjoms varētu būt par 6% mazāks. Daļa no "veselības pārbaudes" lēmumiem ir obligāti piemērojama - bez izvēles iespējām dalībvalstīs. Tas attiecas uz piena kvotu atcelšanu, modulācijas piemērošanu un maksimālo līmeni ar ražošanu saistītiem tiešmaksājumiem. Šo lēmumu ietekme ir analizēta 1. scenārijā. Brīvprātīgi ieviešamie lēmumi - liellopu sektora atbalsta maksājumu atbrīvošana no saistības ar dzīvnieku skaitu un teorētiski vēlamā KLP virzība uz maksājumu izlīdzināšanu - analizēti 2. scenārijā. Tādējādi 1. scenārijs būtu aplūkojams kā reāls situācijas novērtējums, savukārt 2. būtu Latvijai tiešmaksājumu kopējā apjoma ziņā visizdevīgākā varianta novērtējums. Reformējot Eiropas kopējo budžetu 2014.-2020. gada periodā, ir gaidāmas korekcijas arī KLP budžeta apjomā un izlietojumā, jo kopā ar Kohēzijas politiku tās ir divas jomas, kas pilnībā tiek noteiktas kopienas līmenī un galvenokārt finansētas no ES kopējā budžeta. Uz lauksaimniecības politiku spiediens tiek izdarīts ne tikai ierobežotā budžeta dēļ, bet arī PTO sarunās par ārējo tirdzniecību. Turklāt ES paplašināšanās, vispārējā makroekonomiskā un finansiālā situācija dalībvalstīs un mēģinājumi paplašināt kopienas darbību citās jomās lauksaimniecības finansēšanas jautājumu vēl vairāk saasina. Eiropas Komisijas (EK) uzdevumā ārējie eksperti 2008. gadā trīs pētījumos ir novērtējuši ES budžeta finansēšanas un izdevumu principus, kā arī apkopojuši un analizējuši secinājumus no jau agrāk izdarītiem vērtējumiem par kopējā budžeta izlietojumu. Uz EK izziņotā sabiedriskās apspriešanas dokumenta pamata 2008. gadā notikusi arī budžeta reformēšanas priekšlikumu publiska apspriešana, saņemot vairāk nekā 300 viedokļus no dalībvalstu valdībām, sabiedriskajām institūcijām, privātā sektora un nevalstiskajām organizācijām2. Dalībvalstu viedokļi par lauksaimniecības atbalsta līmeni un pasākumiem ir diezgan pretrunīgi un pārsvarā atkarīgi no valsts statusa ES budžeta iemaksās, vispārējās attieksmes pret lauksaimniecību un lauksaimnieku organizāciju institucionālā spēka. Nav pamata gaidīt, ka tuvākajā laikā iemaksas ES budžetā ievērojami pieaugs, turklāt neto maksātājas valstis vēlas KLP izdevumu samazinājumu, tāpēc nākotnē KLP finansējums, visticamāk, varētu sarukt. Tādēļ 3. scenārijā ir analizēts budžeta pārskatīšanas rezultātā sagaidāmais 1. pīlāra atbalsta samazinājums, ņemot vērā arī "veselības pārbaudē" iezīmēto virzību uz tiešmaksājumu izlīdzināšanu dalībvalstīm. Bet 4. scenārijā ir analizēta radikālā lēmuma - tiešmaksājumu pakāpeniska likvidēšana līdz 2020. gadam - potenciālā ietekme. Produkcijas cenas Dalībvalstu ražotāji uz politikas maiņu reaģē ar tirgū piedāvātās produkcijas apjomu, tādējādi koriģējot lauksaimniecības produktu cenu attīstības tendences Eiropā. Līdz ar to galveno ražotājvalstu politiskie lēmumi var rezultēties labvēlīgākos vai ne tik labvēlīgos tirgus nosacījumos, kuru ietekme uz Latvijas lauksaimniekiem ar kopējā piedāvājuma un cenu līmeni var būt lielāka nekā politikas pasākumiem, kas Latvijā ieviesti, balstoties tikai uz vietējā tirgus apsvērumiem. Ir jāņem vērā, ka mūsu tirgus nevar funkcionēt atrauti no ES kopējā tirgus. Latvijas lauksaimniecības produktu cenu prognozes 2020. gadā KLP "veselības pārbaudes" un ES budžeta pārdales scenārijos, salīdzinot ar sagaidāmo situāciju pie pašreiz realizētās politikas, ir apkopotas tabulā. Ņemot vērā Latvijas visai zemo pašreizējo atbalsta līmeni uz produkta vienību laukaugu sektorā, galvenais sagaidāmais efekts atbalsta samazinājumam vai atsaistei no ražošanas citās dalībvalstīs ir tā izraisītais cenas palielinājums ES tirgū. Savukārt piena sektora reforma, atceļot pārdošanas kvotas un līdz ar to arī sodanaudas par ražošanas apjomu pārsniegšanu, dominē pār pārējo pasākumu ietekmi liellopu sektorā. Ražošanas apjomu iespējamais pieaugums ES tirgū nosaka piena un liellopu gaļas cenu samazināšanos visos scenārijos. Produkcijas apjomi Latvijā saražotās graudu, rapšu, piena un liellopu gaļas produkcijas apjomu prognozes 2020. gadā jau aprakstītajos politikas scenārijos, salīdzinājumā ar bāzes scenāriju, ir parādītas 2. attēlā. Saistīto maksājumu atcelšana un tiešmaksājumu pārdale dalībvalstīm paaugstina kopējo cenu līmeni ES un nodrošina stimulējošu efektu graudu ražošanai Latvijā. Savukārt piena kvotu atcelšana un tātad kopējās piena produkcijas palielinājums Eiropas tirgū, veicinot turpmāku cenas samazināšanos, Latvijai tās zemākas konkurētspējas dēļ liks samazināt piena ražošanas apjomus. Savukārt liellopu gaļas produkcijas daudzumu Latvijā nosaka kombinētu politikas faktoru ietekme. (Turpin. 28. lpp.) (Turpin. no 14. lpp.) Gaļas apjomam, kas saražots piena ganāmpulkos, var būt līdzīga attīstības tendence kā piena produkcijas apjomam. Savukārt specializēto gaļas lopu produkcijas apjoms, ņemot vērā tā zemo ražotāju cenas līmeni Latvijā un tātad augsto atbalsta īpatsvaru tajā, samērā jūtīgi varētu reaģēt uz atbalsta līmeņa izmaiņām dažādos scenārijos. To parāda 2. un 4. scenārija rezultāti, kur vienā tiek analizēta ievērojami palielināta, bet otrā - ievērojami samazināta atbalsta līmeņa ietekme. No rezultātu praktiskās izmantošanas viedokļa jāpiebilst, ka 2.- 4. scenārijā analizēto pieņēmumu īstenošana ir atkarīga no politiska lēmuma, kas radies, visām dalībvalstīm vienojoties. Latvija viena nespēj panākt pašreizējā apjoma KLP budžeta pārdali dalībvalstīm vai 1. pīlāra atbalsta maksājumu pilnīgu likvidāciju. Tādējādi - no reformu kompromisa viedokļa - ticamāks ir 3. scenārijs, kas paredz 1. pīlāra atbalsta samazinājumu līdz līmenim, kas noteikts, atbilstoši pamatotam kritērijam - zemes uzturēšanai labā lauksaimniecības un vides stāvoklī. Ja salīdzina šā scenārija rezultātus ar 1. scenārija rezultātiem, kas parāda "veselības pārbaudes" obligāti piemērojamo lēmumu ietekmi un kas turpmākiem novērtējumiem būtu izmantojams kā bāzes scenārijs, jāsecina, ka budžeta pārskatīšana dotu pozitīvu stimulu graudu ražošanai, īpaši nemainot situāciju piensaimniecībā un liellopu gaļas sektorā. Galvenais princips, kas arī turpmāk būtu jāievēro politikas risinājumu izvēlē, ir ņemt vērā nevis to sagaidāmo ietekmi Latvijas vienpusējas vai kā slēgta tirgus reakcijas gadījumā, bet gan visa ES koptirgus kontekstā. |