Citas ziņas sadaļā
"Spiced" - lai Eiropas garšvielu tirgus būtu drošs
Latvija panākusi vislielāko siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu ES dalībvalstu starpā
VID sagatavojis izvērstu analītisko apskatu par lauksaimniecību
Miglavs: zeme kaut vai namībietim, bet tā jāizmanto produktīvi
Kas notiek svaigpiena tirgū? Atjaunināta informācijas sadaļa AgroPolā
Jaunākais Latvijas, Eiropas un pasaules svaigpiena tirgū
Bioloģiskās saimniecības pelna vairāk par konvencionālajām
Koki krīt, un kopprodukts aug
Mēs esam tas, ko mēs ēdam
Starptautiskajā Fonterra piena produktu izsolē cenām nelielas izmaiņas
ApskatiPar lauksaimniecības tehnikas parku IgaunijāRolands Makulis, AgroPols
21.08.2009 Lauksaimniecības tehnikas parkā dominējoša loma vienmēr bijusi tieši traktoriem, tāpēc arī Igaunijas Valsta Mašīnu reģistra centrs (ARK) lauksaimniecības tehnikas jomā vislielāko uzmanību velta traktoru reģistrācijai un tehniskajam stāvoklim. ARK izdod traktora īpašumu apstiprinošus dokumentus, un bez ARK atļaujas oficiāli nav iespējams traktoru nopirkt vai pārdot. Tāpat ARK datubāzē ir reģistrēti visi lietošanā esošie traktori un citas mašīnas. Jau 2002. gadā tika pieņemts lēmums, ka pirms 1992. gada iegādātiem traktoriem un mašīnām tehniskā pase vairs netiks mainīta un šī tehnika reģistrā vairs netiks uzņemta. Saskaņā ar ARK datiem, 2008. gada 1. janvārī 83% Igaunijas traktoru parka veidoja vecā izlaiduma traktori, un tikai 17% modernie traktori. Jauno traktoru īpatsvars ir ļoti mazs un pēdējo piecu gadu laikā jaunā tehnika iepirkta tikai 3,8%. Lauksaimniecības tehnikas parka attīstību Igaunijā var iedalīt trijos periodos. Pirmais: 1990.-1994. gads. Galvenokārt vecie traktori, turpinās arī to iegāde, bet iegādes tempi samazinās, cieņā ir bijušajā savienībā ražotie traktori (arī lieljaudas K-701,T-150). Ik gadu traktoru iepirkums samazinājās no 2000 līdz 700. Nākamais posms: 1995.-1997. gads. Dziļa krīze. Ekonomiskās krīzes iespaidā traktoru iepirkums vēl samazinās un zemāko punktu sasniedz 1996. gadā, kad iepērk tikai 181 vecā tipa traktoru. Tomēr tieši šajā gadā sākās arī moderno traktoru iepirkšana. To skaits gada laikā sasniedza 78 un turpmākajos gados vēl pieauga. Jaunākais posms: no 1998. gada līdz mūsdienām. Stabilitāte un izaugsme. Katru gadu arvien vairāk tiek iepirkti jaunie traktori un tiem nepieciešamais aprīkojums. Situācijas uzlabošanos veicināja valsts atbalsts un ES investīcijas. Lai gan kopējā situācija nedaudz uzlabojusies, veco tehnikas vienību skaits traktoru parkā ir liels. Piemēram, riteņtraktoru vidējais izlaiduma gads ir 1986. Tikai 13% traktoru ekspluatēti mazāk par 10 gadiem, kaut gan par optimālo ekspluatācijas ilgumu tiek uzskatīti 12 gadi. Savukārt ļoti vecu traktoru (ekspluatācijā jau vairāk nekā 20 gadus) ir 11 532, t. i., gandrīz 34%. Situācija 2007. gada 31. decembrī:
Kā liecina dati, Igaunijā joprojām vispopulārākie ir Baltkrievijā ražotie MTZ tipa traktori. Lietošanā ir arī daudz Vladimiras un Ļipeckas traktoru rūpnīcu ražoto T-25 un T-40 traktoru. No laikmetīgajiem traktoriem saimniecības labprāt iegādājas arī VALTRA un VALMET tipa traktorus. Igaunijas Zemkopības institūta zinātnieki ir veikuši pētniecisko darbu, lai noteiktu vienas noteiktas saimniecības tehnikas parka ekspluatācijas un remonta izdevumus konkrētā laika periodā. Pētnieciskie darbi tika veikti saimniecībā Agro III, kuras īpašumā kopā ir 89 traktori, tajā skaitā Krievijā ražotie MTZ, K-701/K-700, T-150K, JUMZ u. c., kā arī Rietumos ražotie traktori CASE, CAT, DAEWOO, JOON DEERE, MASSEY FERGUSON u. c, kopā 23. Ekspluatācijas izdevumu aprēķinā vērā ņemti izdevumi eļļām un smērvielām, filtriem, riepām, rezerves daļām, apkopēm u. c. Vidējie ekspluatācijas izdevumi triju gadu griezumā: Viens no svarīgākajiem lauksaimniecības tehnikas ekspluatācijas rādītājiem ir degvielas patēriņš. Tam īpaši liela nozīme ir šajā laikā, kad degvielas cenām ir tendence paaugstināties. Vidējie traktoru ekspluatācijas izdevumi un izdevumi par degvielu gada laikā:
Saimniecībā ir 31 smagā automašīna, galvenokārt GAZ-53. Lielāko ekspluatācijas izdevumu daļu veido tieši rezerves daļas. Kombainu un smago automašīnu ekspluatācijas izdevumi rezerves daļu iegādei: |