Apskati

Inovācijas – iespēja piena nozares konkurētspējas uzlabošanai

Agnese Krieviņa, AgroPols
25.09.2009

Nīderlandes Wageningen universitātes institūta pētnieki jau izpētījuši Eiropas piena nozares konkurētspēju, aplūkojot arī ar inovācijām saistītos jautājumus. Pētījums norāda, ka šobrīd inovācijas produktu jomā ir vadošās Eiropas piena nozarē, tām seko inovācijas mārketingā un organizatoriskās inovācijas.


Inovācijas – iespēja piena nozares konkurētspējas uzlabošanai

Pasaules ekonomikas forums, kura ziņā ir konkurētspējas izpēte, aplūko trīs veidu konkurētspēju: uz lētiem ražošanas resursiem balstītu, uz efektivitāti balstītu un inovācijās balstītu. Šie posmi parasti seko viens otram. Arī vadības literatūrā atrodami divi galvenie uzņēmuma priekšrocību un stratēģiju veidi - izmaksu priekšrocība/izmaksu līderība un vērtības priekšrocība/diferencēšana. Pēdējā paredz piešķirt produktam kādu unikālu īpašību, ar ko tas piesaista patērētājus un atšķiras no konkurentu ražojuma. Ideālā gadījumā, protams, iespējami abi šie konkurētspējas priekšrocību veidi.

Līdz šim Latvijas piena nozares konkurētspēja tomēr atradusies pirmajā attīstības posmā, ko galvenokārt noteikuši salīdzinoši lētie ražošanas resursi. Ievērojot to, ka ražošanas un pārstrādes apjomu ziņā Latvijai ir grūti konkurēt ar vadošajām ražotājvalstīm Eiropas Savienībā (ES), kas ļautu ietaupīt izmaksas uz vienu produkcijas vienību, mums lielā mērā jāizmanto iespējas, ko paver inovācijas. Tāpēc, virzoties uz konkurētspēju, kas būtu balstīta uz ražošanas efektivitāti, jādomā arī par nākamo posmu. Tāpēc ir vērtīgi palūkoties, kas inovāciju jomā notiek piena nozarē Eiropā.

Nīderlandes Wageningen universitātes institūta pētnieki jau izpētījuši Eiropas piena nozares konkurētspēju, aplūkojot arī ar inovācijām saistītos jautājumus. Pētījums norāda, ka šobrīd inovācijas produktu jomā ir vadošās Eiropas piena nozarē, tām seko inovācijas mārketingā un organizatoriskās inovācijas.

Produktu inovācijas

Tiek uzskatīts, ka piena nozare ir otra aktīvākā inovāciju ieviešanas jomā aiz augļu dzērieniem, sevišķi tas attiecas uz funkcionālo produktu tirgu. Ievērojot to, ka patērētāji tomēr ir gana konservatīvi un piesardzīgi, pieņemot pilnīgi jaunus produktus, un meklē ko jaunu jau vairāk vai mazāk pazīstamos produktos, veiksmīgākās inovācijas saistītas ar jaunām produktu tehnoloģijām un receptēm, kas atbilst patērētāju vajadzībām. Gandrīz puse (45%) no veiktajām inovācijām šobrīd attiecas uz jauniem produktu veidiem (tikai 4% - uz pilnīgi jauniem galaproduktiem), kam seko jaunu sastāvdaļu pievienošana, kas piešķir produktam jaunu funkcionalitāti (22%).

Reizē ar piena produktu piedāvājuma klāsta palielināšanos, aug nepieciešamība ražotājiem attīstīt jaunus veidus, kā piesaistīt pircējus, tādējādi palielinoties inovāciju lomai arī attiecībā uz iepakojumu. Patērētāji vēlas ne tikai veselīgus un garšīgus produktus, viņiem svarīgs arī ērtums, kompleksums un radoši risinājumi. Iepakojums daļēji palīdz apmierināt šīs prasības, kas arī izskaidro tā trešo vietu starp veiktajām inovācijām (15%).

Pētījuma autori apkopojuši vairākas pamanāmās tendences jaunu produktu attīstīšanas jomā un piena nozarē kopumā. Proti:

- piena un jogurta dzērieni veido lielāko daļu no ieviestajiem jaunajiem produktiem (aptuveni 1/3 no visiem);

- jaunievedumi attiecībā uz dzeramo pienu galvenokārt saistās ar veselības aspektiem, samazinot tauku un holesterīna daudzumu; bioloģisko pienu ar samazinātu tauku daudzumu; tāpat nozīmīgi ir jaunu garšu meklējumi un vienā reizē izlietojamas porcijas;

- sieram inovācijas galvenokārt saistās ar veselības un ērtuma aspektiem (funkcionāls siers, vienai ēdienreizei paredzēti iepakojumi, jaunas šķirnes, iepakojums, kas pagarina uzglabāšanas laiku, kā arī iepakojums, kādā produktu var pasniegt uz galda);

- jauni jogurta produkti galvenokārt ietver jaunas garšas (plūmju, kanēļa, eksotiski augļi un īpatnējas garšas), spēcīga ir arī konkurence, lai izceltos produkta veselīguma ziņā;

- ļoti inovatīva kategorija ir margarīns, sviests un sviesta izstrādājumi, kam tiek ieviestas jaunas garšas, ērtāks iepakojums, paildzināts uzglabāšanas laiks un pievienoti veselīgāki tauki;

- kopumā zemeņu garša joprojām ir vispopulārākā, bet mango - visātrāk augošā;

- palielinās funkcionālo produktu loma, ar tendenci vienā produktā apvienot veselīguma, iecietības un ētiskuma aspektus;

- priekšplānā izvirzās ar smadzeņu veselību saistītie aspekti (omega-3);

- dabiskums tiek uzskatīts par vienu no galvenajiem nākotnes virzieniem, samazinoties konservantu, saldinātāju un citu mākslīgo vielu klātbūnei;

- viena no virzošajām tendencēm ir produkti ar pazeminātu tauku saturu un organisma labsajūtu veicinošie;

- pieaug to produktu popularitāte, kam ir spēcīga reģionālā vai lokālā identitāte;

- masu produktiem arvien vairāk tiek piešķirtas gardēžu produktu garšas (Itālijas un Francijas virtuvei raksturīgās garšas, asās Indijas garšas vai Spānijas garšas);

- paredzams, ka ērtuma tendence tiks paplašināta ar vairākiem jauninājumiem, kas nodrošina ilgāku laiku, kurā produktu var uzglabāt ārpus ledusskapja.

Mārketinga inovācijas galvenokārt saistās ar veicināšanas aktivitātēm, kas vērstas uz jaunām patērētāju grupām vai speciālām mērķa grupām. Jaunu tirgu attīstīšana ir diezgan reta.

Savukārt organizatorisko inovāciju jomā vērojams, ka uzņēmumi visbiežāk sadarbojas savstarpēji, kā arī ar pētniecības institūtiem, kas liecina par pozitīvu attieksmi sadarbību inovāciju radīšanā.

Līderi inovāciju jomā

Inovāciju jomā pasaules līdere ir ES, kam pieder ap 60% no visām inovācijām piena nozarē un kas līdzinās nacionālo uzņēmumu tirgus daļai starptautiskajā tirgū. Otrajā vietā - ASV (19%).

Saskaņā ar nozares ekspertu atzinumu, Danone, Nestle un Arla ir trīs inovatīvākie piena pārstrādes uzņēmumi pasaulē. Danone ir ļoti aktīva funkcionālo produktu tirgū, viens no tās nesenajiem jauninājumiem ir skaistumkopšanas produkts, kas sola “pabarot ādu no iekšienes”. Savukārt Nestle ir pazīstama ar produktu pielāgošanu vietējā patēriņa prasībām, sevišķi attīstības valstu tirgos. Statistikas dati rāda, ka triju inovatīvāko piena pārstrādes uzņēmumu pulkā minama arī Fonterra, kas apvieno lielos pārstrādes apjomus ar inovācijām, neapejot arī industriālos produktus.

Kopumā ne tikai piena pārstrādes uzņēmumi rada inovācijas nozarē, liela loma ir arī iepakojuma uzņēmumiem (Tetra Pak) un sastāvdaļu piegādātājiem (Danisco, Chr.Hansen un DSM).

Kā piecas inovatīvākās valstis Eiropas piena nozarē pētījumā tiek minēta Lielbritānija, Francija, Dānija, Vācija un Nīderlande. Lielbritānijā inovāciju aktivitātes pamato ar pastiprināto mazumtirdzniecības sektora spiedienu, to veicina arī saistītās nozares.

Sīkāk ar pētījumu iespējams iepazīties:
 http://www.lei.wur.nl/UK/publications+en+products/LEI+publications/?id=1029

AgroPols

x

Paroles atgadināšana