Apskati

Tradicionālā un ilgi uzglabājamā piena tirgus attīstība pasaulē

Agnese Krieviņa, AgroPols
17.12.2009

Tetra Pak ziņo, ka piena tirgi attīstītajās valstīs ir izauguši divos dažādos virzienos. Vienos dominē tradicionālais piens, kas uzglabājams ledusskapī un kura derīguma termiņš, atkarībā no vietējiem apstākļiem, ir 5-10 dienas. Savukārt otrs virziens ir ilgi uzglabājamais piens (4-9 mēneši), ko līdz atvēršanai nav nepieciešama uzglabāt ledusskapī.

Kanādā, ASV, Austrālijā, Japānā un Lielbritānijā dominē tradicionālā piena tirgus, savukārt Vācijā, Francijā, Spānijā, un Itālijā galvenokārt tiek patērēts ilgi uzglabājamais piens (AT piens).

Konkrētie iemesli, kāpēc piena tirgi attīstījušies tradicionālā vai AT piena virzienā, katrā valstī atšķiras. Tomēr, runājot par tradicionālo pienu, vērojama viena kopēja iezīme - ražošana ir decentralizēta, tāpēc pienu iespējams ātri un efektīgi aiztransportēt no saimniecībām uz pārstrādes rūpnīcām un tirgotājiem, pirms tas sācis bojāties. Savukārt pēc AT tehnoloģijas ieviešanas sešdesmitajos gados, par to visvairāk ieinteresējās Francija, Itālija un Spānija, jo tajās piena ražošana bija visai centralizēta, un piena ceļš līdz galapatērētājiem bija garš. Piemēram, Spānijā septiņdesmitajos gados 80% piena tika saražots valsts ziemeļos, bet 60% tika patērēti dienvidos. Šajās valstīs tradicionālā piena transportēšana bija grūta un arī dārgāka, tāpēc ilgi uzglabājamais piens tika uzskatīts par reālu alternatīvu. Turklāt daudzos no šiem tirgiem nebija veikti nozīmīgi ieguldījumi izplatīšanas kanālos (atšķirībā, piemēram, no ASV un Austrālijas), tāpēc pāreja uz AT pienu bija vienkāršāka.

Dažos gadījumos AT piena tirgus attīstību veicināja sociālās pārmaiņas. Šis piens bija ērts risinājums, jo sievietes arvien vairāk sāka strādāt, tāpēc atlika mazāk laika, lai regulāri iepirktos. Piena popularitāti veicināja iepirkšanās paradumu maiņa, izvēloties lielveikalus. Arī Francijā iedzīvotāji veikalus apmeklēja arvien retāk, iepērkoties dažas reizes mēnesī. Katrā iepirkšanās reizē tika iegādāti produkti lielā daudzumā ilgākam laika periodam. AT piens bija ideāli piemērots šīm vajadzībām.

Vislielākā tirgus daļa tradicionālajam pienam ir Kanādā - 91,0%, kam seko Lielbritānija (89,5%), Japāna (88,0%), Austrālija (86,3%), bet ASV tā īpatsvars veido 82,2%. Savukārt ilgi uzglabājamā piena īpatsvars Francijā ir 95,0%, kam seko Spānija (93,6%), Vācija (64,7%) un Itālija (61,3%).

Avots: www.tetrapak.com.

AgroPols

x

Paroles atgadināšana