Citas ziņas sadaļā
"Spiced" - lai Eiropas garšvielu tirgus būtu drošs
Latvija panākusi vislielāko siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu ES dalībvalstu starpā
VID sagatavojis izvērstu analītisko apskatu par lauksaimniecību
Miglavs: zeme kaut vai namībietim, bet tā jāizmanto produktīvi
Kas notiek svaigpiena tirgū? Atjaunināta informācijas sadaļa AgroPolā
Jaunākais Latvijas, Eiropas un pasaules svaigpiena tirgū
Bioloģiskās saimniecības pelna vairāk par konvencionālajām
Koki krīt, un kopprodukts aug
Mēs esam tas, ko mēs ēdam
Starptautiskajā Fonterra piena produktu izsolē cenām nelielas izmaiņas
ApskatiOlu patēriņš Latvijā var būtiski palielinātiesAndra Ūdre, Latvijas Valsts agrārās ekonomikas institūts (LVAEI)
08.03.2010 Svaigākie dati par olu patēriņu Latvijā liecina, ka tas var būtiski palielināties sakarā ar augstvērtīgo olbaltumvielu avotu, liecina Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra dati. Olas satur A, D, E un B grupas vitamīnus, kā arī daudz dažādas minerālvielas. Iedzīvotāju pirktspējas samazinājuma ietekmē iespējams olu patēriņa pieaugums, jo olas ir viens no relatīvi lētākajiem proteīna avotiem uzturā, salīdzinot ar tādiem proteīna avotiem kā sarkanā gaļa, biezpiens un siers. Tāpat ir mainījies uzskats, ka olas ir vaininieces paaugstinātam holesterīna līmenim asinīs. Tas var būt par iemeslu šī lētā un viegli pagatavojamā produkta patēriņa palielinājumam, uzskata LTVC vadītāja Ingūna Gulbe No olu piedāvājuma kopapjoma apmēram 95% sastāda iedzīvotāju patēriņš. Iedzīvotāju patēriņš kopumā ir stabils, un neraugoties uz nelielām ikgadējām patēriņa izmaiņām, nepastāv vispārējas pieauguma vai samazinājuma tendences. Atšķirībā no attīstītajām pasaules valstīm, Latvijas olu tirgu pagaidām vēl nav ietekmējis augošs veselīgu produktu vai ērti un ātri izlietojamo produktu pieprasījuma pieaugums, tādējādi nepastāv citu produktu spiediens uz olu sektoru. Olas ir ērti izmantojamas ēdienu gatavošanā. Attīstītajās valstīs olu produktu īpatsvars patēriņā sasniedz 15-20%, ieskaitot tādus augstākas pievienotās vērtības produktus kā sasistas šķidras olas, šķidri un žāvēti olu baltumi, šķidri un žāvēti olu dzeltenumi, vārītas olas, olu maisījumi omlešu un olu kulteņu pagatavošanai, lobītas vārītas olas. Olu produktu pieprasījums palielinās tajās valstīs, kurās pieaug ērti un ātri pagatavojamu ēdienu īpatsvars patēriņā. Latvijā olu produktu patēriņš praktiski nepastāv. Latvijā olu patēriņš uz cilvēku gadā pēc pastāvīga pieauguma pēdējo divu gadu laikā nedaudz pazeminājies, sasniedzot 194 gabalus. Kopējais patēriņš arī ir mazāks, samazinoties iedzīvotāju skaitam, un 2008. gadā sasniedz apmēram 440 miljonus gabalu.
Latvijas ražotāju cenas pēdējo sešu gadu laikā svārstījušās no 81 EUR/100kg līdz 137 EUR/100kg. ES vidējās cenas diapazons ir nedaudz zemāks no 74 EUR/100kg līdz 131 EUR/100kg. |